SmĂ„ drönare av glas Ă€r en sĂ„ mĂ€rklig och samtidigt sĂ„ skarpt sedd idĂ© att det skulle kunna vara ett stycke science fiction frĂ„n framtiden â men "Glasbin" utkom redan 1957. Den, liksom romanen "Heliopolis", har fĂ„tt mig att undra vad som pĂ„gick i Ernst JĂŒngers huvud.
I "Heliopolis" beskrev JĂŒnger en apparat som alla kan bĂ€ra i fickan, och som innehĂ„ller telefon, klocka och kartor. Eftersom den Ă€r ansluten till Ă€garens bankkonto kan den anvĂ€ndas för kontantfria betalningar. Dessutom Ă€r den uppkopplad mot radio, bibliotek, dagstidningar och lexikon â och som om inte det rĂ€ckte har JĂŒnger insett att en sĂ„dan apparat lĂ€mpar sig utmĂ€rkt för massövervakning. Han kallade den phonophor; romanen publicerades 1949.
Men det Ă€r inte som teknisk visionĂ€r han Ă€r mest kĂ€nd. JĂŒngers konservativa nationalism har gjort honom till en av Tysklands mest kontroversiella författare. I vĂ€rsta fall, tĂ€nkte jag innan jag öppnade "Glasbin", som nu har översatts till svenska, behöver jag Ă€gna recensionen Ă„t att förklara att JĂŒnger inte var nazist. Sedan började jag lĂ€sa, och snart undrade jag varför han skriver som en person som har nĂ„got att dölja.
Jag har sĂ€llan lĂ€st en prosa som döljer mer Ă€n den visar, men i "Glasbin" hĂ€nder det. Allt Ă€r abstrakt och vagt, som om det fanns en stor, central skuld som mĂ„ste undvikas. Huvudpersonen Richard Ă€r före detta kavallerist. Efter de tvĂ„ krig som hans land har förlorat â nĂ€r och mot vem nĂ€mns inte, som om det vore alltför kĂ€nsligt â Ă€r han pank och arbetslös. Han Ă€r möjligen suspekt i omvĂ€rldens ögon, men frĂ„gar retoriskt: "Vem har inte ett brottsregister i dag?" Han besvara sin egen frĂ„ga: "Bara sĂ„dana som har gömt sig under bĂ„de krig och fred."
En vÀn frÄn armén, en fixare som hjÀlper gamla kamrater till en ny tillvaro, ordnar en jobbintervju Ät Richard. Företagsledaren Zapparoni behöver en sÀkerhetsansvarig som inte Àr rÀdd att smutsa ned hÀnderna. Zapparonis företagsimperium tillverkar det som vi i dag kallar nanorobotar, men ocksÄ robotar i mÀnsklig storlek, som ersÀtter skÄdespelare pÄ film. Hos Zapparoni finns inga fasta arbetstider, och det betyder att du jobbar jÀmt, som i Dave Eggers satiriska Google-roman "The circle".
Richards vĂ€g till intervjun avbryts av sĂ„ mĂ„nga Ă„terblickar till hans tid som kavallerist att armĂ©minnena framstĂ„r som romanens huvudspĂ„r. Ă ren nĂ€r han var elev pĂ„ krigsskolan var de bĂ€sta i hans liv: "Musklerna blev hĂ„rda som stĂ„l och renades pĂ„ en erfaren smeds stĂ€d frĂ„n alla slaggrester." Richard föraktar mĂ€n som inte kan rida â och hela den moderna efterkrigsvĂ€rlden, för att den saknar "tukt och disciplin".
Under en paus i intervjun blir han lĂ€mnad ensam i Zapparonis trĂ€dgĂ„rd, och det Ă€r dĂ„ han ser bina. Mekaniska insekter Ă€r ett dyrt sĂ€tt att samla in honung, inser han â möjligen Ă€r nanorobotarna konstruerade för andra, mer sinistra Ă€ndamĂ„l. Scenen med bina sitter som en oslipad diamant mitt i en roman som Ă€r förvĂ„nansvĂ€rt oengagerat skriven. Metaforerna Ă€r ofta hĂ€mtade frĂ„n ett klichĂ©förrĂ„d som jag inte trodde att nĂ„gon med Ernst JĂŒngers aristokratiska hedersbegrepp ville sĂ€tta sin fot i.
PĂ„ slutet kommer dock en scen som visar att JĂŒnger kan mer Ă€n att hylla stĂ„lmuskler. I ett verkligt slagsmĂ„l, i det hĂ€r fallet mellan pojkar, finns inget att idealisera. JĂŒnger fĂ„r med allt: ledarkulten, den inlĂ€rda kollektiva fientligheten, avvikaren som fĂ„r stryk av bĂ„da sidor.
Och Richard? Han blir anstÀlld.