PÄ ren och skÀr ellerströmska

Jonas Ellerström: Monoceros

Foto:

Bokrecension2016-02-14 06:00
Det hĂ€r Ă€r en recension. Åsikterna i texten Ă€r skribentens egna.

Ellerströms

En dagstidning som förra Ă„ret ville ragga lĂ€sare kallade stora delar av sitt innehĂ„ll ”berĂ€ttelser”.

Fiktionen hĂ„ller pĂ„ att Ă€ta upp mĂ€nniskan. Det massmediala pĂ„budet ”man mĂ„ste lĂ€sa böcker” fĂ„r en att tĂ€nka pĂ„ ett Ă€ldre dito om 6–8 brödskivor dagligen.

FrÄgan Àr vilket bröd? Vilka böcker?

Och dÀr Àr det lÀtt att kliva över till Jonas Ellerström med mÄngÄrig verksamhet som förlÀggare, översÀttare, författare och poet bakom (och framför) sig.

Sammanfattningsvis kan han kallas hÀngiven poesiförfÀktare.

– Poesin Ă€r för mig det renaste tilltalet, den uttrycksform som jag tycker Ă€r mest direkt och sanningsenlig. Romaner och noveller Ă€r berĂ€ttelser, de Ă€r med nödvĂ€ndighet lögn, har han sagt i en intervju.

Inte utan att det ”rena tilltalet” hĂ€grar i denna tegelstensvolymernas tidevarv nĂ€r Ă€ven nyheter skriks ut med krigsrubriker oavsett innehĂ„ll.

TvĂ„ ganska nyutkomna essĂ€samlingar, ”Under tidens yta” (2014) och ”HemlĂ€ngtan ur vĂ€rlden” (2015, se Ă€ven fotnot) prĂ€glas av Jonas Ellerströms missionerande för poesin och lyfter bland annat fram de nĂ„got glömda poeterna.

Men det purfĂ€rska, vackra och tunna hĂ€ftet ”Monoceros” innehĂ„ller egen poesi.

Kommentaren ovan, den om det sanningsenliga, bÀr hÀr syn för sÀgen. Författaren tar med lÀsaren till exotiska platser (i geografin, rymden, djurvÀrlden) som i denna prosapoetiska tolkning dock inte kÀnns frÀmmande alls.

Med lĂ€tt hand – för sĂ„ tycks det – tecknar Jonas Ellerström det kompakta sĂ„vĂ€l som dess motsats. PĂ„ ett stĂ€lle beskrivs tystnadens olika ansikten, sĂ„ exempelvis skogens ljudlöshet – men helt tyst blir det aldrig dĂ€r – och en tom industrilokals: ”De tunga, orörliga maskinerna strĂ„lar sakta ut tystnad”.

TvÄ korta dikter fÄr stÄ för det typiskt ellerströmska. Först en kÀftsmÀll light:

Den höga porten sluter sig

inför din blick. Med obönhörlig kraft

men utan ljud glider dörrarna ihop.

Och lÄng tid efterÄt vet du inte om

du nekats intrÀde eller

hindrats komma ut.

Och sÄ en pÄminnelse om möjligheten att sjÀlv vÀlja perspektiv:

Nej, detta Àr inte det nya Äret.

Jag har valt ett annat Är, ett Àldre,

ett Är med tretton mÄnader

i vilket jag flyr undan klockor och kalendrar

och upprÀttar min egen tid.

Rummet vidgas. Visarna saktar in.

Om Ă€n inte renodlad brukspoesi kan den inte sĂ€gas vara sĂ€rskilt esoterisk. Man fĂ„r inte heller en ”berĂ€ttelse” att tugga i sig – nej, hĂ€r underlĂ€ttas för lĂ€saren att tĂ€nka mellan raderna och Ă„ter inse att det lilla och stilla egentligen Ă€r det stora och riktigt rörliga.

LĂ€s mer om