Den belgiske regissören MichaĂ«l R Roskam fick sitt genombrott med thrillern âBullheadâ. En gangsterfilm om kreatursdopning i lantmiljö som ocksĂ„ förvandlade mjuktuffingen Matthias Schoenaerts till en internationell filmstjĂ€rna. Nu har Roskam Ă„tervĂ€nt till hemlandet efter att han â liksom mĂ„nga originella europeiska regissörer â gjort en lĂ€ttglömd actionthriller i Hollywood (âThe dropâ).
I âRacer and the jailbirdâ Ă„terförenas han med Schoenaerts som spelar gangstern Gigi. Han Ă€r en bankrĂ„nare med mjuka ögon bakom masken och han lyckas förföra den sjĂ€lvutplĂ„nande racerföraren Bibi (AdĂšle Exarchopoulos som Ă€r mest kĂ€nd frĂ„n âBlĂ„ Ă€r den varmaste fĂ€rgenâ).
Bibi och Gigi verkar komma frĂ„n olika vĂ€rldar. Hon frĂ„n en överklassfamilj med en tragisk historia, han frĂ„n en traumatisk uppvĂ€xt och ett kriminellt brödraskap. Det visar sig snart att de tvĂ„ har mer gemensamt Ă€n det kan verka, genom Bibis far som har kontakter i den undre vĂ€rlden. Relationen stĂ€lls snart pĂ„ sin spets nĂ€r Gigi slits mellan sina kumpaner och kĂ€rleken och lagen börjar komma ikapp honom (Inte helt olikt Robert De Niros problematiska romans i Michael Manns âHeatâ).
Filmen har kallats âamour noirâ men MichaĂ«l R Roskam Ă€r bĂ€ttre pĂ„ att pumpa upp adrenalin vid ett vĂ€rdetransportrĂ„n Ă€n han Ă€r pĂ„ att berĂ€tta ett fĂ€ngslande relationsdrama. Att rollbesĂ€tta tvĂ„ av vĂ€rldens mest begĂ„vade (och snyggaste) skĂ„despelare Ă€r en bra början. Det hjĂ€lper dĂ€remot inte nĂ€r grunden för kĂ€rlekens utmaningar rycks upp med rötterna halvvĂ€gs in, och tar en vĂ€ndning som framstĂ„r som en manusmĂ€ssig nödlösning.
âRacer and the jailbirdâ Ă€r Ă€ndĂ„ sevĂ€rd för det visuella. Vackert fotad, i en varm och konturlös ton som fĂ„r Bryssel att likna Paris pĂ„ sommaren (!). Filmen undviker ocksĂ„ effektivt bĂ„de romantiska och gangsterfilmsklichĂ©er och Ă€r (förstĂ„s) konsekvent vĂ€lspelad. Det finns en mycket bĂ€ttre film begravd nĂ„gonstans hĂ€r som tyvĂ€rr aldrig kommer till liv. (TT)