30/10
TÀnk dig Jokkmokks-Jokke som har knaprat i sig ett elektropop-piller. TÀnk sedan en gÄng till. Sofia Jannok Àr artisten som blandar engagerad sÄng om samers villkor med pop- och rap-influenser. Hon sjunger pÄ nordsamiska, svenska, engelska och blandar ibland strofer frÄn dessa sprÄk. SÄngtekniken handlar om att följa rytmen eller skapa den, att lÄta en röst som förstÀrker klÀttra över takter som repeteras och som letar sig ut och fyller rummet.
Det Àr lÀtt och svÄrt pÄ en gÄng. LÀtt i hur rösten skapar vackra fraser som förbereder för nÀsta takt. Och lÀtt i hur rösten ibland trots sin styrka blir flyktig. SvÄrt i hur budskapen Àr tunga. Och svÄrt i hur texterna givet sitt sprÄk inte förstÄs. Men att texterna blir mer rytmer Àn ord gör dem egentligen Ànnu vackrare, Àven om deras budskap dÄ inte nÄr fram. IstÀllet Àr det tvÄ saker som lÀmnar mig oförstÄende: att viss del av musiken Àr förinspelad, och de dÀr flaggorna med bevÀpnade dödskallar i sameklÀder som finns i fonden pÄ scenen.
Blundar jag för det, fĂ„ngas jag av musiken, trumman som hĂ„ller takten, jojken som behĂ€rskat tĂ€mjer oktaverna, och kompet som för traditioner in i en nutid och framtid. Sneglar jag med ena ögat ser jag Sofia som Ă€r iklĂ€dd sameinfluerad pĂ€ls och konstrasterande trĂ€ningstights och sport-bh. Och öppnar jag alla sinnen, översköljs jag av den dĂ€r musiken som vill nĂ„got â rakast och vassast uttryckt i sĂ„ngen âSnölejoninnaâ â och som samtidigt skapar stĂ€mningar i sin spĂ€nning mellan elektrifierade takter och jojkens röstövningar, vilka mĂ„ ha en geografisk nĂ€rhet till, men Ă€r ett musikaliskt jĂ€ttekliv frĂ„n Jokkmokks-Jokkes tjosan-tjosan-refrĂ€nger.