SvÄrt att vÀrja sig mot Moto Boys ljudlandskap

Betyg: 3. Moto Boy: New music

Oskar Humlebo, alias Moto Boy.

Oskar Humlebo, alias Moto Boy.

Foto: Joe Dilworth

Skivrecension2017-03-06 08:56
Det hĂ€r Ă€r en recension. Åsikterna i texten Ă€r skribentens egna.

Pop

Kai Ludvig

NÀr Moto Boy Àntrade den svenska popscenen för nio Är sedan, var det nÄgot helt nytt som uppenbarade sig. Oskar Humlebo, som han egentligen heter, hade en sanslöst vacker röst som smekte sig igenom de elva lÄtarna pÄ den sjÀlvbetitlade debutskivan. Melodierna nÄdde en nivÄ av melankoli som sÀllan skÄdats, vilket bara blev tydligare av den sparsmakade musiken. Och live var han en helt egen uppenbarelse, ensam pÄ scen med sin gitarr. Han skapade sig en viss publik, men det stora genombrottet uteblev.

De följande skivorna lĂ€t mer traditionellt, och pĂ„ senaste slĂ€ppet "Keep your darkness secret" 2014, skulle Moto Boy nĂ€stan kunna passera som vilken popartist som helst. NĂ„gra undantag fanns, men han började komma farligt nĂ€ra den breda mittfĂ„ran. Är det nu dags att hitta tillbaka till den totala egenheten?

Till andrasingeln blev det dock ett relativt brett anslag. Moto Boy har spelat en hel del med The Cardigans under senare Är. Och pÄ "Dead for seconds" har han tagit med sig det bandets sÄngerska Nina Persson. Det Àr en snygg poplÄt, som dock inte riktigt tar tillvara varken Moto Boys dramatiska melankoli eller Nina Perssons svala kÀnsla i rösten. Idén var klart bÀttre Àn utförandet.

PÄ mÄnga av lÄtarna pÄ "New music" sÄ Àr det som att lyssnaren lockas in av Moto Boys röst, men sen sÄ hÀnder inte sÄ mycket mer. Det kÀnns mer som att han Àr intresserad av att skapa ljudlandskap Àn faktiska lÄtar. Ta exempelvis "Secret loveletters", dÀr Moto Boy gÀstas av sin fru, Pikko. Det Àr förvisso en vacker bild som mÄlas upp, men mycket till lÄt Àr det inte. Det elektroniska Àr i klart fokus, och tyvÀrr pÄ bekostnad av melodier.

Det finns undantag. Inledande "Close to you" Àr en genomvacker poplÄt dÀr Moto Boys röst glÀnser mot en fasad av toner. Samma sak med "Reasons". Och den ljuvliga "Hinter meinen augenlidern" som strÀcker ut sig över nÀstan Ätta minuter. DÀr han ocksÄ visar att tyska faktiskt kan vara ett vackert sprÄk att sjunga pÄ.

Och efter ett par lyssningar sÄ Àr det som att Moto Boy ÀndÄ pÄ nÄgot sÀtt har snÀrjt lyssnaren. Det blir svÄrare och svÄrare att vÀrja sig mot de dÀr ljudlandskapen som vid första anblick lÀt karga och nÀst intill kÀnslokalla. SÄ, om "New music" fÄr rejÀlt med tid sÄ vÀxer den ÀndÄ till nÄgot som i slutÀndan Àr rÀtt njutbart.

Och det Ă€r ju faktiskt rĂ€tt bra att Moto Boy lĂ€mnade det nakna soundet pĂ„ debutskivan – frĂ„gan Ă€r om vĂ€rlden klarat av lika mycket vacker melankoli fler gĂ„nger utan att fullstĂ€ndigt brista.

Veckans tips

Solen: "Olof, kÀra Olof" (singel). Sinnesförvirrande bra indierock. Det finns ingen anledning alls att sakna det dÀr andra svÄrmodiga bandet som lade av i höstas.

At the Drive-In: "Incurably innocent" (singel). Återkomsten pĂ„ skiva Ă€r ungefĂ€r lika galen som det bara gick att hoppas pĂ„.

Johnossi: "Freeman" (albumspÄr). Duons nyslÀppta skiva Àr mer Àn lovligt svajig, men det finns tack och lov nÄgra riktigt trevliga undantag.