"Dead space"-skaparen ÄtervÀnder till rymden

Han var en av ledarna för en av vÀrldens framgÄngsrikaste spelserier. Men Glen Schofield lÀmnade Activision, Äkte ut i öknen och kom tillbaka med en nygammal idé. "Jag var sugen pÄ att komma tillbaka till sciencefictionskrÀck", sÀger han.

"Vi hoppas sÄ klart att skrÀck- och scififans Àlskar spelet, men vi tycker att det Àr en jÀttebra berÀttelse med massor av action för dem som gillar actionÀventyrsspel", skriver Glen Schofield. Pressbild frÄn Plaion.

"Vi hoppas sÄ klart att skrÀck- och scififans Àlskar spelet, men vi tycker att det Àr en jÀttebra berÀttelse med massor av action för dem som gillar actionÀventyrsspel", skriver Glen Schofield. Pressbild frÄn Plaion.

Foto: Plaion

Spel2022-12-03 05:00

Glen Schofield grundade Activisionstudion Sledgehammer Games, som arbetat med förstapersonsskjutaren "Call of duty" – en av vĂ€rldens största actionserier.

Efter lanseringen av "Call of duty: WWII" 2017 lÀmnade han studion.

"Efter att ha skeppat tre 'COD'-spel var jag helt enkelt redo att gÄ vidare till en ny utmaning och göra nÄgot annat. Jag tillbringade mycket tid med att tÀnka pÄ vad jag ville göra hÀrnÀst och efter att ha tillbringat tvÄ veckor ute i Arizonas öken, sÄ kom jag tillbaka med en idé kallad 'Meteor down', vilket i princip blev 'The Callisto protocol', förklarar han i en mejlintervju med TT.

PÄminner om "Dead space"

Knappt hann han klippa invigningsbandet till Striking Distance Studios lokaler i San Ramon i Kalifornien i mars 2020, innan vÀrlden stÀngde ned till följd av pandemin.

"Men alla motgÄngar till trots sÄ har det hÀr arbetslaget varit otroligt. Det Àr en grupp mÀnniskor som Àr bland av de mest talangfulla, motstÄndskraftiga och passionerade som jag nÄgonsin arbetat med", skriver han.

Hans nya spel utspelas pÄ Jupiters mÄne Callisto Är 2320, dÀr spelaren ska fly ett fÀngelse som tagits över av illasinnade varelser. Det Àr svÄrt att undvika att dra paralleller till "Dead space", som Schofield var med och skapade vid sin tid pÄ Visceral Games i slutet av 2000-talet.

"Science fiction har alltid varit min första kĂ€rlek som konstnĂ€r. Ända sedan jag var ett barn har jag dragits till genren, och det har alltid varit min kreativa mittpunkt. Samma sak med skrĂ€ck", förklarar han och tillĂ€gger att det gĂ„r att se spĂ„r av det i "Call of duty", genom de futuristiska striderna i "Modern warfare" och nazizombier i "WWII".

SÄ, vad Àr dÄ skillnaden mellan att göra ett rymdskrÀckspel 2008 jÀmfört med 2022?

Inlevelsen kritisk

Visst har tekniken Àndrats, men det den frÀmst bidrar med Àr att förhöja inlevelsen, resonerar Schofield.

"Det Àr absolut kritiskt för ett skrÀckspel, för sÄ fort spelaren inte tror pÄ nÄgonting, dÄ Àr det jÀttesvÄrt att skrÀmma dem".

Men han förnekar att "The Callisto protocol" trots likheterna Àr en andlig uppföljare till "Dead space".

"Vi har aldrig sett pÄ oss pÄ det sÀttet. Vi Àr vÄr egen grej. Det Àr ett nytt varumÀrke, med nya figurer, en ny berÀttelse, i ett nytt universum, med ny spelmekanik pÄ nya konsoler. Vi tror att nÀr folk plockar upp handkontrollen, sÄ kommer de att förstÄ vad vi menar.

"Är konstigt"

"Dead space" slÀpps för övrigt i en upputsad variant i januari, utan Schofields inblandning.

"Det Àr konstigt att se andra personer jobba pÄ mitt spel utan att konsultera mig, men det Àr okej", sÀger Schofield.

Att "Callisto" och "Dead space" dessutom slÀpps sÄ pass nÀra i tid att de konkurrerar med varandra rycker han mest pÄ axlarna Ät.

"Jag har aldrig skeppat ett spel som inte haft konkurrens. NÀr jag jobbade pÄ 'Call of duty' fanns det alltid nÄgot 'Battlefield'. Under mina 30 Är har jag lÀrt mig att inte oroa mig för det. SÄ lÀnge man ligger lÄgt och bara gör det bÀsta möjliga spelet, sÄ brukar saker och ting lösa sig av sig sjÀlvt", sÀger han.

Fakta: "The Callisto protocol"

"The Callisto protocol" Àr Glen Schofields nya studio Striking Distance Studios första spel.

Spelet Àr en berÀttelsedriven överlevnadsskrÀcktitel i tredjepersonsvy (kameran bakom huvudpersonens axel) och kretsar kring ett fÀngelse pÄ Jupiters mÄne Callisto Är 2320. FÄngarna har muterat till monstruösa varelser, och mÄste bekÀmpas med skjutvapen och nÀrstrid.

Spelet slÀpps den 2 december till pc, Playstation 4/5 och Xbox One/Series.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!