Den nya tjÀnsten Àr ett sÀtt för Disney+ att fÄnga in tittare som vill betala lÀgre pris och dÀrmed kan stÄ ut med reklamavbrott i filmer och tv-serier. DÀrmed följer strömningsjÀtten efter Netflix som för nÄgra veckor sedan ocksÄ rullade ut en reklamfinansierad tjÀnst, som ska finnas i tolv lÀnder, dÀribland USA.
Men Netflix med reklam finns Ànnu inte i Sverige. StrömningstjÀnsten har inte gÄtt ut med nÄgot datum för en eventuell Sverigelansering. Och inte heller Disney+ kommer att erbjuda sin reklamtjÀnst pÄ vÄra breddgrader, berÀttar Disneys Nordenchef.
ââTill en början blir det bara i USA, sĂ€ger Hans van Rijn och förklarar att Disney dĂ€refter ska utvĂ€rdera frĂ„gan.
ââNu ser vi hur det gĂ„r i USA och dĂ€refter se om det kan funka hĂ€r hos oss, baserat pĂ„ vad vi lĂ€r oss i USA.
TT: NĂ€r kan det komma till Sverige?
ââDet Ă€r det för tidigt att uttala sig om.
Disney har reklam i sin amerikanska strömningskanal Hulu, men dÀr Àr utbudet mest tv-serier dÀr avbrott Àr mer naturliga. Disney vill se hur publiken reagerar nÀr filmer avbryts för reklam pÄ en strömningstjÀnst.
ââHur kommer det att fungera med Disney- och Marvelfilmer? Det ska vi lĂ€ra oss, sĂ„ fĂ„r vi se, sĂ€ger Hans van Rijn.