Under sju Är satte den rasistiske seriemördaren Peter Mangs skrÀck i Malmöborna. Minnet av vÄldet och motstÄndet Àr nÄgra av trÄdarna i Felicia Mulinari och Athena Farrokhzads diktsvit som nu sÀtts upp pÄ Malmö konsthall, tonsatt av Tebogo Monnakgotla och i regi av Saga GÀrde.
GÀrde tycker att verket sÀger nÄgot om tillstÄndet i hela landet.
ââLĂ„ngt ifrĂ„n alla förstĂ„r vidden av hur det Ă€r att leva som brun eller svart i Sverige och hur mycket vĂ„ld eller hot om vĂ„ld man tvingas hantera. Det vilar ett stort ansvar pĂ„ majoriteten som slipper att ha kĂ€nnedom om att det sker, sĂ€ger hon.
Verket presenteras inom projektet Antirasistiskt monument, som uppstod 2019 efter ett upprop i Sydsvenskan, dÀr bland andra författaren Nicolas Lunabba efterfrÄgade ett konstverk som gestaltar erfarenheter av rasism i offentligheten.
Avstamp i historien
Men den antirasistiska kampen utspelas pÄ mÄnga fronter i Sverige, framhÄller Athena Farrokhzad, som poÀngterar att mÄnga av de boende i Malmö redan har kÀmpat mot fascism i andra delar av vÀrlden och har kommit hit till följd av det.
ââI vĂ„rt libretto förhĂ„ller vi oss till Lasermannen, men ocksĂ„ de antinazistiska demonstrationerna i Limhamn, rivningen av SorgenfrilĂ€gret, romernas situation och kampen i Palestina och Kurdistan, sĂ€ger hon.
Att minnas och nĂ€mna historiska hĂ€ndelser Ă€r nödvĂ€ndigt för att bli till som kollektiv, enligt Farrokhzad â och att blicka bakĂ„t Ă€r ocksĂ„ en naturlig del i att vilja förĂ€ndra framtiden.
ââMan tar avstamp i det förgĂ„ngna eller i nuet för att krĂ€va eller drömma om nĂ„got annat som ska komma, sĂ€ger hon.
Uttryck för en ordning
Saga GÀrde ser en sÀrskild poÀng i att uppsÀttningen skapar ett rum för mÀnniskor att fÄ tÀnka kring de hÀr frÄgorna. Diktsviten synliggör sambanden mellan flera rasistiska incidenter som har drabbat mÀnniskor i Malmö
ââVi pratar ofta om rasistiskt vĂ„ld som enskilda hĂ€ndelser och inte som uttryck för en ordning, dĂ€r vissa mĂ€nniskor tar sig friheter utifrĂ„n en ideologi eller en maktordning.