Medier över hela vÀrlden följde den ryska militÀrkolonnens hotfulla vÀg genom Ukraina, samtidigt som reportage visade vanliga ukrainska mÀnniskor som tillverkade molotovcocktails. Bilden av ett folk som stod upp mot en enorm militÀrmakt förstÀrktes av kontrasten mellan bilder dÀr Putin tronade vid sitt förhandlingsbord medan Zelenskyj kamratligt delade bröd med ukrainska kÀmpar.
Journalisten och förelÀsaren Tindra Englund, som har en magisterexamen i global politik med inriktning mot fred och konfliktvetenskap, konstaterar att berÀttelsen nÀstan frÄn dag ett framstÀlldes som den om David mot jÀtten Goliat.
ââDet Ă€r en historia som blev vĂ€ldigt etablerad vĂ€ldigt fort. Hela Ukraina har varit ett fantastiskt propagandamaskineri, se bara alla memes med Putin som Voldemort och Zelenskyj som Harry Potter. Det tas emot med öppna armar.
ââJag sĂ€ger inte att Rysslands agerande inte Ă€r en aggression, men vi tappade huvudet vĂ€ldigt fort utan att fundera sĂ„ mycket.
För enkel berÀttelse
NÀr Ryssland annekterade Krim 2014 fÀrgades mediernas rapportering av varje lands politiska historia. Det upptÀckte Gunnar Nygren, senior professor i journalistik vid Södertörns högskola, tillsammans med en forskargrupp som analyserade journalistiken om Krimkonflikten 2014 i en rad lÀnder.
I Sverige var det ukrainska perspektivet starkt, och det Àr Ànnu tydligare nu.
ââDet Ă€r inte sĂ„ konstigt eftersom Ukraina Ă€r angripet. Ryssland har ocksĂ„ âhjĂ€lptâ Ukraina genom sin brutala krigföring, sĂ„ Ukraina har inte behövt överdriva, sĂ€ger Gunnar Nygren, som framhĂ„ller att journalister samtidigt mĂ„ste behĂ„lla ett oberoende inför den militĂ€ra propagandan.
Journalistikens omöjliga uppdrag att skildra krigets verklighet har debatterats sedan en av vĂ€rldens första krigsreportrar, William Howard Russell, begav sig till Krimkriget, pĂ„ 1850-talet. Tindra Englund pekar pĂ„ tvĂ„ olika inriktningar: krigsjournalistik Ă€r orienterad mot vĂ„ld, elit och segrar medan sĂ„ kallad fredsjournalistik â som utarbetades av den norska fredsforskaren Johan Galtung â fokuserar pĂ„ bakgrund, sammanhang, civilsamhĂ€lle och fredsinitiativ. Att berĂ€tta en för enkel historia om vem som "slog först" riskerar att spĂ€ pĂ„ rĂ€dsla och aggression, enligt Tindra Englund.
ââJournalister Ă€r programmerade till att konflikten Ă€r berĂ€ttelsens motor. Men nĂ€r hĂ€ndelsen Ă€r en konflikt i sig riskerar man att eskalera den, genom att fokusera pĂ„ det som skĂ€r sig istĂ€llet för att berĂ€tta om dĂ€r det finns gemensam förstĂ„else, sĂ€ger hon.
Ăven Gunnar Nygren visar i rapporten "Ukraina och informationskriget" hur medierna kan förstĂ€rka en konflikt genom att skapa bilder av âden andreâ som en fiende vĂ€rd att bekĂ€mpa, vilket till exempel visade sig i krigen pĂ„ Balkan under 1990-talet och i beskrivningarna av konflikten som ledde fram till Natobombningarna 1999.
Okritiskt om upprustning
En förenklad berÀttelse om vem som Àr fiende missar ocksÄ att skildra andra inblandade parter, och Tindra Englund hÀvdar att Ukrainakriget egentligen handlar mycket om konflikten mellan Nato och Ryssland.
ââDet har vi ocksĂ„ missat lite, det Ă€r inte Ukraina som Ryssland Ă€r rĂ€dda för.
Hon tycker att svenska medier har lyckats skildra hur vanliga mÀnniskor drabbas. Men vad gör diplomaterna, och vad sÀger fredsorganisationerna? Journalisterna har samtidigt allt för lÀttvindigt köpt upprustning som den enda lösningen, anser hon.
ââDĂ€r har vi gĂ„tt ganska fel tycker jag. Det kĂ€nns mĂ€rkligt att man som journalist inte frĂ„gar: mĂ„ste det vara sĂ„? Brukar upprustning leda till fred? Brukar fĂ€rre dödas nĂ€r man skickar vapen och vart kommer alla vapen att ta vĂ€gen nĂ€r konflikten upphör?
En ny utmaning för redaktioner Àr ocksÄ att verifiera det konstanta flödet frÄn sociala medier och mobiltelefoner, enligt Gunnar Nygren, som sÀger att fÀrre Àn hÀlften av Ukrainas medborgare hade tillgÄng till mobiler och sociala medier 2014. Strax före dagens krig var den siffran nÀrmare 90 procent.
ââDet Ă€r ett hybridkrig nu â en konflikt mellan lĂ€nder dĂ€r den militĂ€ra delen bara Ă€r en liten del, konflikten förs först med politiska och ekonomiska medel. Det gĂ€ller bĂ„de för Ryssland och Ukraina dĂ€r information Ă€r en viktig del av krigföringen.
Vittnen i litteraturen
Jack Fairweather, brittisk journalist som rapporterade frÄn kriget i Irak, ser ett paradigmskifte jÀmfört med Irakkriget. Visserligen saknar han de ryska perspektiven i rapporteringen, men han hyllar de ukrainska lokala reportrarna.
ââUnder Irakkriget berĂ€ttades historien av reportrar frĂ„n vĂ€st för en publik i vĂ€st, hĂ€r har vi ukrainska reportrar som berĂ€ttar. Men jag skulle vilja höra rösterna Ă€ven frĂ„n alla David som finns i Ryssland â det finns bara en Goliat â det Ă€r Putin, sĂ€ger han.
Journalistiken fĂ„r ocksĂ„ hjĂ€lp av litteraturen, dĂ€r bortglömda röster senare lyfts fram. Nobelpristagaren Svetlana Aleksijevitj Ă€r en av dem som har nyanserat bilden av andra vĂ€rldskriget, i "Kriget har inget kvinnligt ansikte" â 40 Ă„r efter dess slut. Ăven Jack Fairweather skriver om bortglömda hjĂ€ltar, i "Frivillig i Auschwitz â en sann historia". Den skildrar hur den polske motstĂ„ndsmannen Witold Pilecki frivilligt lĂ€t sig placeras i Auschwitz för att kunna vittna dĂ€rifrĂ„n.
ââAnledningen till att Pileckis historia Ă€r sĂ„ viktig Ă€r att han uppmanar oss att fortsĂ€tta engagera oss. Jag Ă€r orolig för att vi om en eller tvĂ„ mĂ„nader har vant oss vid kriget i Ukraina, vi förlorar kĂ€nslan av chock, och jag tror att alla som lĂ€ser den hĂ€r boken inser faran i att vĂ€nda sig bort frĂ„n skrĂ€cken.
Kulturen Àr ocksÄ ofta en viktig del i krigets efterspel, anser Tindra Englund.
ââFramför allt nĂ€r den vĂ„ldsamma delen Ă€r över, dĂ„ Ă€r konflikten inte slut. Det finns ett stort behov av försoningsprocesser och att hitta tillbaka till varandra dĂ„.