Konstprojektet som de kallar Piipers efter Pipersgatan i Stockholm började sÄ sent som i mars i Är.
â Det var egentligen nĂ„gra bekanta som ville ha ett eget motiv sĂ„ dĂ„ började vi kolla runt lite, sĂ€ger Joachim Bergström.
Charlotte Stark Àr uppvuxen i VÀderstad och nÀr erbjudandet om att stÀlla ut pÄ Penseln och JÀrnet kom tackade de ja direkt. BÄda arbetar inom marknadsföringsbranschen och det var Joachims kreativa kunskaper inom bildmanipulation som gjorde att skapandet tog fart.
â Vi började med att göra den gula tavlan, "Historic scrolling", lite pĂ„ skoj och sedan kĂ€nde vi att vi kunde bygga nĂ„got gemensamt kring det hĂ€r. DĂ„ slog vi till och öppnade upp en webbshop, sĂ€ger Charlotte Stark.
Tavlan Àr en tolkning av Jean-Honoré Fragonards "La Liseuse" frÄn 1770, men istÀllet för en bok sÄ scrollar den unga kvinnan pÄ en telefon och har hörlurar pÄ sig.
â Tanken Ă€r att föra samman tvĂ„ Ă„rhundraden. Jag sjĂ€lv Ă€lskar barock och rokoko, sĂ„ det var dĂ€r vi började. Vi förĂ€dlar inte verken utan snarare livar upp, sĂ€ger Joachim.
â Och moderniserar. BĂ„de den nya och den tidigare versionen kommer upp till ytan i och med den nya tolkningen, sĂ€ger Charlotte.
NÄgra av konstverken som paret satt en knorr pÄ Àr "En premiÀr" av Anders Zorn, Grant Woods "American gothic" och "Flicka med pÀrlörhÀnge" av Johannes Vermeer.
â Vi vill visa att konst kan ha en humoristisk sida, och man kan verkligen hitta sin egen personlighet i det hela men att det Ă€ndĂ„ blir konst, sĂ€ger Charlotte.