SĂ„ sent som i november pekade Turkiets president Recep Tayyip ErdoÄan ut journalisten BĂŒlent Kenes som en av de âterroristerâ han vill se att Sverige lĂ€mnar ut för att landet ska slĂ€ppa sitt veto mot det svenska Natomedlemskapet. Turkiet pĂ„stĂ„r att Kenes Ă€r misstĂ€nkt för att ha varit med i GĂŒlenrörelsen och för att ha varit delaktig i kuppförsöket mot ErdoÄans regering 2016.
Högsta domstolen meddelade pĂ„ mĂ„ndagen (19/12) att den stoppar utlĂ€mningen av Kenes. Ett engagemang i GĂŒlenrörelsen hade inte varit straffbart i Sverige och Ă€ven om delaktighet i ett kuppförsök hade varit det Ă€r det ett sĂ„dant politiskt brott som gör att det finns grundad anledning att anta att han skulle riskera förföljelse i hemlandet om en utlĂ€mning skulle verkstĂ€llas. DĂ€rför bedömde HD att förutsĂ€ttningar för utlĂ€mning inte föreligger.
Beslutet kommer knappast som en chock för nĂ„gon inblandad, och RiksĂ„klagaren hade sedan tidigare avstyrkt en utlĂ€mning av journalisten, huvudsakligen av de skĂ€l som HD anger i domen. Trots att beslutet var vĂ€ntat Ă€r det likvĂ€l betryggande att maktdelningen mellan den verkstĂ€llande och den dömande makten alltjĂ€mt stĂ„r sig stark. I förhandlingarna med Turkiet innebĂ€r domen, Ă„tminstone ur objektiv synvinkel, ett tydligt bakslag. âAvslaget pĂ„ vĂ„r begĂ€ran om utlĂ€mning av BĂŒlent Kenes Ă€r en mycket negativ utvecklingâ, kommenterade Turkiets utrikesminister MevlĂŒt Cavusoglu beslutet under tisdagen (20/12) pĂ„ en presskonferens.
Men trots att det eventuellt hade inneburit fördelar i förhandlingarna med Turkiet satte HD alltsÄ ned foten. Det Àr ingen vild gissning att regeringen hade önskat sig ett annat besked. Att HD visar sig ha integritet nog att inte stryka regeringen medhÄrs i det hÀr Àrendet Àr ett sant styrkebesked för den svenska rÀttsstaten.
I grund och botten Àr Nato en gemenskap för fria demokratier. Det vore dÀrför djupt motsÀgelsefullt om vi skulle kompromissa med de grundlÀggande institutioner som just gör oss till en fri demokrati för att bli en del av gemenskapen. Denna insikt verkar tyvÀrr inte fullt ut ha sjunkit in för regeringen, i sin iver att snabbt fixa medlemskapet. Man tycks agera under förestÀllningen att ju mer eftergifter man beviljar Erdogan desto större blir sannolikheten att han slÀpper vetot. Risken Àr dessvÀrre betydlig att eftergifterna istÀllet signalerar att Turkiet kan vinna framgÄng i att krÀva Ànnu mer. Det Àr lugnande att vi dÄ har en dömande makt som agerar med sjÀlvstÀndighet nÀr de rÀttsliga grÀnserna passeras.