Besparingar väntar i Motalas kollektivtrafik

Motala kan påverkas negativt gällande kollektivtrafiken är Region Östergötland måste spara pengar.

Motala kan påverkas negativt gällande kollektivtrafiken är Region Östergötland måste spara pengar.

Foto: Victor Bomgren

Ledare2023-08-30 05:00
Detta är en ledare. MVT:s ledarsida är oberoende liberal.

Region Östergötland väntas gå med ett underskott på över en miljard 2023, men det kan i slutändan komma att bli det dubbla. I år kan pengar plockas från undanlagda pengar i kassakistan för att hantera underskottet, men därefter är det stopp. Sådan är verkligheten och det kommer i nästa steg även att påverka kommunernas ekonomi negativt.

Om ordet ”kris” kunde motiveras i lördagens ledare om Motala kommuns ekonomi så är regionens situation ändå mångdubbelt värre. Region Östergötland har ett mycket svårt ekonomiskt läge. Sjukvården läcker som ett såll, för att använda en kanske underlig liknelse. Verksamheten är i stort bra, men den kostar bevisligen mycket mer pengar än budgeterat.

Den dåliga ekonomin i sjukvården får konsekvenser även för andra delar av regionens verksamheter. Sjukvårdens underskott smittar, om uttrycket tillåts. Det förslag till treårsbudget som styrande Östgötasamverkan med Moderaterna, Kristdemokraterna och Liberalerna har presenterat innehåller en generell besparing på två procent. Det kommer naturligtvis att få konsekvenser, inte minst mot bakgrund av att inflationen fortfarande är alldeles för hög för att Sverige ska vara ekonomiskt välmående.

Att anordna kollektivtrafik i Östergötland är en av regionens huvuduppgifter. Denna kommer också att bli lidande av besparingarna. I dokumentet ”Trafik- och verksamhetsbeställning” beskrivs föreslagna besparingar på 10-12 miljoner inom kollektivtrafiken som ”ganska omfattande besparingskrav”. Hur någonting kan vara ganska omfattande är lite av en gåta, men det kommer i vilket fall som helst att påverka relativt många negativt.

Fyra konkreta åtgärder planeras. Trafikdygnet för bussar kortas en aning på nätter i Linköping och Norrköping. Pendeltågstrafiken minskas till halvtimmestrafik sena kvällar under icke-helger, likaså under lågintensiv tid på söndagar. Därtill kommer servicetrafiken i Motala, Mjölby och Kisa att försämras avsevärt.

Än är dock inte det sista ordet sagt. Regionens ansvariga politiker i trafik- och samhällsplaneringsnämnden är just nu ute och besöker ett antal kommuner som drabbas mest negativt av förändringarna för att föra en dialog om det hela. En av dessa kommuner är Motala, som påverkas av tre av fyra neddragningar.

Den största förändringen sker för servicetrafiken i Motala tätort, vilket det finns anledning att återkomma till. Den blir nämligen i det närmaste oanvändbar för många resenärer, samtidigt som kostnader vältras över på kommunen. Det är ett samhällsmässigt feltänk.