Margaret Atwood och Philip Pullman har, tillsammans med 8000 andra författare, skrivit under ett upprop för att AI-företag ska sluta använda copyrightskyddat material utan tillstånd rapporterar The Guardian (20/7). För att träna artificiella intelligenser, såsom ChatGPT, krävs stora mängder rådata. Chattbotarnas "intelligens" kommer från det som matas in – varför författarna argumenterar för att det som kommer ur AI:n alltid är byggt på andras arbete, och därför menar de att de har rätt till kompensation för att ha bidragit till utvecklingen.
Författare är, med få bästsäljande undantag, inte särskilt välbetalda. Att skriva är tidskrävande, och förmågan att producera text i raketfart gör AI till ett reellt hot mot mänskligt skrivande. Att fackföreningar – såsom Writers Guild of America, som ligger bakom uppropet – reagerar är fullkomligt logiskt.
Det finns dock krux med argumentationen. Visst, den artificiella intelligensens kreativitet är derivativ och kan inte finnas utan mänskliga förlagor. Problemet är att det i mycket även gäller mänsklig kreativitet. Få är författarna som inte även är hängivna läsare, få är författarna utan förebilder och litterära idoler. Influenser sätter spår på deras arbete, nya verk bär spår av verk som kommit innan. Mänsklig kreativitet bygger på rådata, den stora skillnaden är att processen går otroligt mycket fortare för AI.
En annan svårighet ligger i att visa vilken data en särskild AI tagit del av. Att en AI kan summera en bok kan verka som ett tecken på att den specifika boken matats in, men det kan lika gärna röra sig om att den tagit del av diskussioner om boken på internet. På så sätt rör frågan inte bara publicerade författare, utan även vanliga privatpersoner som använder internet. De stora mängder data som helt vanliga människor bidrar till dagligen, i sina interaktioner på forum och sociala medier, är en guldgruva för AI-företagen.
Det är ingen slump att sociala medier-företag, såsom Facebooks ägare Meta, investerar mycket i AI. De sitter på stora mängder data, för stora för att processa. Det är ett problem på vilket AI erbjuder en lösning, ett viktigt mål är förstås att mer effektivt kunna sälja annonsplatser.
Vår data genererar enorma värden för plattformarna, ändå är vi väldigt obrydda och ger gärna bort den gratis. I utbyte mot att få använda tjänsterna, och utan att fundera på riskerna. Framsteg inom AI lär främst vara av godo, men bör uppmuntra oss alla till större medvetenhet kring vår egen data och vårt digitala fotavtryck.
Bli medveten om ditt digitala fotavtryck
Utvecklandet av AI gör den stora mängden data vi alla lämnar efter oss på sociala medier till en guldgruva för plattformsbolagen.
Framsteg inom AI lär främst vara av godo, men bör uppmuntra oss alla till större medvetenhet kring vår egen data och vårt digitala fotavtryck, skriver ledarskribenten.
Foto: Mostphotos
Detta är en ledare. MVT:s ledarsida är oberoende liberal.