Det ska vara jobbigt att plugga

Lunds universitet. HĂ€r ska det pluggas, inte softas.

Lunds universitet. HĂ€r ska det pluggas, inte softas.

Foto: Emil Langvad/TT

Ledare2019-03-26 05:00
Detta Àr en ledare. MVT:s ledarsida Àr oberoende liberal.

“Det hĂ€r Ă€r lurendrejeri i stor skala.” Mats Alvesson, professor i företagsekonomi vid Lunds universitet, och Erik J Olsson, professor i teoretisk filosofi vid samma lĂ€rosĂ€te, skrĂ€der inte orden. Svensk högre utbildning befinner sig i kris, skriver de pĂ„ SvD Debatt (25/3). Studenterna pluggar för lite. NĂ€r ungdomarna kommer till universitetet saknar de förkunskaper och förmĂ„ga att skriva och förstĂ„ lĂ€ngre texter. Enligt en undersökning gjord av Lunds universitet 2017 saknar 20 procent av humaniora- och teologistudenterna en grundlĂ€ggande förmĂ„ga att bygga korrekta meningar. Och dĂ„ handlar det om Ă€mnen dĂ€r sprĂ„ket Ă€r det centrala arbetsverktyget.

Det Àr illa. Konsekvenserna Àr uppenbara: Sveriges stÀllning som kunskapsnation hotas. SjÀlva idén med högre utbildning urvattnas. VÀrdet av en akademisk examen försvagas.

Hur har det kunna bli sÄ hÀr?

Till stor del Ă€r det politikernas fel. I 20 Ă„r har svenska lĂ€rosĂ€ten blivit pĂ„tvingade att arbeta med “breddad rekrytering”. Det innebĂ€r att universiteten och högskolorna aktivt mĂ„ste jobba med Ă„tgĂ€rder för att locka underrepresenterade grupper. Enligt Universitets- och högskolerĂ„det innebĂ€r det att lĂ€rosĂ€tena mĂ„ste samarbeta med gymnasieskolor, folkhögskolor, Arbetsförmedlingen och invandrarföreningar för att locka fler. LĂ€rosĂ€tena mĂ„ste ocksĂ„ hjĂ€lpa studenterna genom att anordna förberedande utbildningar och ge studenterna stöd genom exempelvis sprĂ„khjĂ€lp, mentorsprogram och studiestöd.

SjÀlvklart ska alla ha samma chans att studera pÄ högskolan, oavsett bakgrund. Men det innebÀr inte att alla ska kunna studera, helt oaktat förkunskaper och lÀmplighet. Uppfattningen att universiteten mÄste anpassa sig och i praktiken sÀnka kraven för att öka mÄngfalden vittnar om en fördomsfull instÀllning att personer frÄn arbetarklassen eller med utrikes bakgrund inte kan klara av samma krav (UHR, 2016).

FörÀldrars utbildningsnivÄ pÄverkar valet att studera pÄ högskolan. Det finns helt enkelt klasstrukturer som gÄr i arv. Men det Àr inte lÀrosÀtenas uppgift att korrigera detta. Att uppmuntra begÄvade ungdomar frÄn studieovana hem Àr ett uppdrag för grund- och gymnasieskolan. Det Àr uppenbart att skolan misslyckas med detta.

Problemet med bristande förkunskaper bland studenter har givetvis fler orsaker. Men grunden Ă€r densamma. Politikerna har tvingat pĂ„ akademin sĂ„ mĂ„nga uppdrag – att representera demokratin, stĂ„ för mĂ„ngfald, vara normkritisk för att “tillĂ„ta fler kunskapsperspektiv” och sĂ„ vidare – att kĂ€rnan i universitetens verksamhet, forskning och utbildning, blivit lidande. Det Ă€r dĂ„ligt för Sverige. (Liberala nyhetsbyrĂ„n)

LĂ€s mer om