Det här med landmärken av olika slag är fascinerande. De kan vara naturliga eller skapade av mänsklig hand och känslan är ofta att de är mer eller mindre eviga. Inte skulle väl någon få för sig att utan extremt mycket eftertanke plocka ner Eiffeltornet i Paris, riva Operahuset i Sydney eller jämna Colosseum i Rom med marken?
Ett landmärke beskrivs på Wikipedia som ”lättigenkännlig landformation eller byggnad som tydligt kan ses på håll och som därigenom fungerar som vägledning för navigation till sjöss eller lands”. I Vadstena finns det i dag flera tydliga landmärken som bland annat klosterkyrkan, slottet och silon.
Men nu är det slut på gamla tider, nu är det färdigt inom kort. Nu ska hela silon rivas, nu ska hela silon bort. En del tar ett nostalgiskt farväl och hos några kanske stora tårar rullar nedför kinden när silon snart beger sig i himlen in.
Många andra ser i stället möjligheter och utvecklingspotential i Vadstenas hamnområde. I och med rivningen tas ett stort steg närmare förverkligande av den vision som politikerna fattade beslut om på försommaren 2023. Kommunstyrelsen var då helt enig om visionen och de konsekvenser som följer av densamma, inklusive rivningen av silon.
Det har i praktiken alltså inte funnits någon konflikt i det politiska livet om silons framtid, vilket kan vara värt att poängtera eftersom debatten stundtals har stormat. Stor respekt ska ges till de personer utanför partipolitiken som har uttryckt en avvikande åsikt offentligt och inom lagar och regelverk har kämpat för sin sak, men de får nu erkänna sig besegrade.
Samhällsbyggnadsnämndens beslut om att godkänna en rivning av silon fattades i juni 2024 har överklagats i olika omgångar. Någon effekt har den juridiska processen dock inte haft för utfallet, vilket innebär att det inom kort är fritt fram att påbörja rivningen. Givetvis ska det arbetet också följa alla lagar och regler som finns av hantering av material och så vidare, men rivningen kommer att bli av.
Det fanns som tidigare konstaterat andra idéer för silons framtid, men av olika skäl genomfördes dessa aldrig. Landmärket kommer därmed att försvinna och ersättas av någonting annat. Att döma av det som sägs nu kan ytan åtminstone initialt bli en parkeringsplats, som ska kunna avlasta övriga parkeringar i centrum.
Det kan vara okej att hantera ytan på det sättet under en kortare period, men det får inte bli en långvarig lösning. Läget i hamnen är alldeles för bra för en grusplan som lagrar skrymmande metallfordon. Vadstena behöver mer liv och rörelse än så på en så pass attraktiv plats.