Under flera Är har Nordström byggt upp sin följarskara i sociala medier (bland annat Instagram, Youtube och Tiktok) genom att blanda filmer pÄ sina elever och sin familj med sponsrade sÀljinlÀgg.
Han har hundratusentals följare och tjÀnar rimligtvis en hel del pÄ sina kanaler och pÄ de förelÀsningar och samarbeten dessa genererar. NÄgot som i sig inte hade behövt vara fel, om det inte var för att de mest uppmÀrksammade inlÀggen som ofta fÄtt störst spridning Àr sÄdant som spelats in i skolan, och dÀr barn i mellanstadiet stÄr för innehÄllet.
Att lÀrare i sin professionella yrkesroll, dÀr de bÄde Àr förebilder och auktoriteter i mÄnga barns liv, Àgnar arbetstid Ät att leka influencers och anvÀnder sina elever som "content" borde vara fullstÀndigt oacceptabelt.
Men sÄ tycks det inte vara. Under de Är som Nordström sysslat med sin influencerverksamhet har han tvÀrtom hyllats och lyfts fram som förebild. 2017 utsÄgs han till "à rets lÀrare" och 2018 var han nominerad som Ärets inspiratör inom offentlig sektor.
PÄ Facebook delar LÀrarförbundet hans videos och i LÀrarnas Riksförbunds tidning SkolvÀrlden fÄr han tipsa om hur man "höjer undervisningen med Instagram". Och Àven om Rickard Nordström var en av de allra första och den största Àr han inte ensam. De senaste Ären har det dykt upp allt fler lÀrarinfluencers pÄ sociala medier. De publicerar videor med sina elever, sÀljer "merch" (varor med deras ordsprÄk eller namn pÄ) och det finns noll och ingen distans mellan deras yrkesidentitet och privatperson.
Att huvudmÀn och rektorer inte reagerar starkare Àr ofattbart. De som protesterat Àr i första hand förÀldrar och opinionsbildare. Förra Äret kom dock LÀrarnas yrkesetiska rÄd med kritik efter att Rickard Nordström gjort dammsugarreklam som baserade sig pÄ ett meddelande till eleverna om att "suga i sig kunskap".
I en intervju i tidningen LĂ€raren (14/2 -20) sĂ€ger ordföranden Jesper Rehn: "Om man kopplar samman lĂ€rarrollen med kommersiella intressen kan det skada förtroendet för enskilda lĂ€rare och pĂ„ sikt kĂ„ren som helhet. Man kan driva politik, vara aktiv i föreningslivet â men inte blanda ihop det med sin lĂ€rarroll."
Han har helt rÀtt. Och om vi nu har ett system med lÀrarlegitimation som ska garantera lÀrarkÄrens professionalitet borde det ocksÄ finnas möjligheter att frÄnta de lÀrare som uppför sig oetiskt och utnyttjar sin stÀllning pÄ ett otillbörligt sÀtt legitimationen. SÄ lÀnge stora delar av samhÀllet, inklusive offentlig sektor, hyllar den hÀr sortens beteende kommer det dock inte att hÀnda.
Allt fler skolor inför totalt mobilförbud för elever under skoltid. Det kan det finnas goda skÀl till. Men det finns lika goda skÀl att förbjuda lÀrare att anvÀnda sina elever för att bygga en influencerkarriÀr och sÀlja böcker i TV4.