Ett ensamt EU Àr inte bÀste drÀng

EU driver pÄ för att uppnÄ digital sjÀlvstÀndighet. Men det kan betyda att unionen stÄr ensamt i hanteringen av artificiell intelligens

EU-kommissionen har föreslagit regleringar för artificiell intelligens som ska göra EU starkare.

EU-kommissionen har föreslagit regleringar för artificiell intelligens som ska göra EU starkare.

Foto: Olivier Hoslet

Ledare2022-07-21 05:00
Detta Àr en ledare. MVT:s ledarsida Àr oberoende liberal.

Del 4 av 5 om AI

Sverige Àr teknologiskt framstÄende, men politiskt horribelt, pÄ artificiell intelligens (AI). Det omvÀnda kan sÀgas om EU.

EU-kommissionen har en uttalad strategi om att uppnÄ digital suverÀnitet. Det beskrivs som att sÀkerstÀlla integriteten och motstÄndskraften i EU:s datainfrastruktur, nÀtverk och kommunikation.

Det hÀnger ihop med förra vÄrens stora lagstiftningspaket för vad kommissionen kallar för trovÀrdig AI. Företag som anvÀnder teknologin inom EU ska, oaktat ursprungsland, följa de nya reglerna. Annars vÀntar böter pÄ upp till 30 miljoner euro eller 6 procent av företagets globala omsÀttning. Det Àr ett steg i rÀtt riktning.

Ihop med EU:s dataskyddsförordning – artikel 9 krĂ€ver medborgares uttryckliga godkĂ€nnande för att samla in biometrisk data, vilket uteslutande sker med AI – kan EU utöva mjuk makt. Ett exempel Ă€r hur Thierry Breton, ansvarig för EU:s inre marknad, föreslagit att AI-bolagens algoritmer kan tvingas att trĂ€nas pĂ„ europeisk data i Europa för att anvĂ€ndas.

BÀttre EU-lagstiftning kan fÄ genomslag i globala affÀrsmodeller. Det Àr kostnadsdrivande att driva parallella varianter av samma produkt. Egenintresset kan linjeras med allmÀnintresset. NÄgot liknande har synts tvÀrs över globala sociala plattformar vad gÀller innehÄll och yttrandefrihet.

Politiken lider dock av begrÀnsningar. Amazons AI-tjÀnst för rekrytering trÀnades pÄ tio Är av jobbansökningar. DÄ vissa grupper oftare erbjudits jobb lÀrde sig modellen att vÀrdera sÄdana kandidater högre. Politiken nÄr inte hela vÀgen in till ingenjörernas testmiljöer. Det Àr viktigt att förstÄ nÀr internationella makthavare slÄr sig för bröstet, sÀrskilt vad gÀller multinationella it-bolag. Exempelvis har EU lÀnge brottats med frÄgan om hur och var de ska beskattas.

EU kan inte rÀkna med draghjÀlp frÄn USA, som ser enorma risker sÄvÀl ekonomiskt som geopolitiskt med att strama Ät en sektor som Kina snart leder. EU kan fÄ driva fram standarder som USA struntar i eller drar fötterna efter sig nÀr det gÀller implementeringen. DÀrtill Àr EU internt splittrat.

Bland andra Tyskland har Àskat bred, stram EU-lagstiftning för riskfylld AI. TechlÀnder som Sverige, Danmark, Finland och Estland och tio andra nationer har protesterat och krÀvt mjuk lagstiftning byggd pÄ sjÀlvreglering. Det har inte fungerat hittills, och den tyska hÄllningen att AI hotar medborgerliga rÀttigheter kommer övriga lÀnder inte undan vare sig faktamÀssigt eller politiskt.

I USA har AI-jĂ€ttar som Amazon, Facebook, Microsoft och IBM pĂ„ olika sĂ€tt förordat en  federal lagstiftning kring deras produkter. Men en splittrad amerikansk kongress lĂ€r inte kunna ge sig pĂ„ ekonomiska flaggskepp i nĂ€rtid. Genom att skjuta över bollen till politiken köper bolagen sig tid, och flyttar dessutom samtalets tyngdpunkt frĂ„n deras stĂ€ndiga snedtramp till lagstiftarnas politiska hantverk.

I EU nagelfar olika kommittĂ©er delar av kommissionens förslag till AI-reglering. I november ska parlamentet rösta om lagpaketet vilket betyder att det kan antas under första halvan av 2023 – alltsĂ„ nĂ€r Sverige har ordförandeskapet i EU. Det vore en viktig förening av teknologins och politikens ambitioner att utveckla vĂ€rlden.