”Först till kvarn” för laddstolpar i Motala

De nya riktlinjerna för laddinfrastruktur är välkomna och välbehövliga.

Det kan börja ta ordentlig fart med utbyggnaden av laddstolpar i Motala kommun framöver.

Det kan börja ta ordentlig fart med utbyggnaden av laddstolpar i Motala kommun framöver.

Foto: Sofie Regnander

Ledare2024-04-26 05:00
Detta är en ledare. MVT:s ledarsida är oberoende liberal.

Övergången till att i större utsträckning använda elbilar är en av lösningarna för att minska utsläppen, åtminstone om det görs i kombination med produktion av fossilfri el. För att lyckas måste infrastrukturen matcha samhällsförändringen.

Det är dock långt ifrån självklart att elbilar är lösningen på alla problem. De har en viktig roll, men utifrån aspekten räckvidd och begränsad tillgång till laddmöjligheter, samt aspekten beredskap, kan vi inte enbart förlita oss på el.

Exempelvis hemtjänsten måste kunna röra sig runt om i kommunerna med bil även om elen inte fungerar. Det gör att andra typer av bränslen som exempelvis biodiesel också måste finnas i samhällsmixen. Förbränningsmotorn är långt ifrån död och begraven.

Med det sagt återvänder vi till elbilarna och förutsättningar för invånarna att kunna använda dem. En helt avgörande faktor är i praktiken att de går att ladda i vardagen. Enkelt, kan det tyckas, men så är det inte för alla.

Den som bor i en villa har ofta möjlighet att installera en laddbox, men inte alltid. Den som bor i lägenhet är i princip helt utelämnad till hyresvärdens eller bostadsrättsföreningens agerande.

Det är här som publika laddstolpar kommer in i bilden. De behövs så klart för alla som är ute på vägarna och far, med konsekvensen att laddning behövs ibland, men de behövs alltså också för många bofasta. I sammanhanget har kommunerna ett ansvar att agera.

Det är precis det som Motala kommun nu gör, genom kommunstyrelsens beslut om riktlinjer för publik laddinfrastruktur. Det handlar dock inte om att kommunen ska göra allting själv, snarare tvärtom. Det kommunen gör är att ta en aktiv roll i att möjliggöra för andra aktörer att kunna erbjuda laddning, bland annat genom att identifiera och förbereda lämpliga platser.

Dessutom finns lagstiftning som kräver att parkeringar som hör till flerbostadshus ska förberedas för laddstolpar på alla platser. Fastigheter med verksamheter har också krav på sig, även om omfattningen totalt sett är lägre. Det gör också att kommunen får en roll att spela, på flera olika sätt.

För den som vill bygga laddstolpar utifrån kommunens arbete gäller det att vara på hugget, eftersom riktlinjerna vill tillämpa ”först till kvarn” när så är möjligt. Det kan alltså börja ta ordentlig fart med utbyggnaden av laddstolpar i Motala framöver och det ska bli intressant att se hur tillämpningen av riktlinjerna kommer att bli i verkligheten.

Det finns många avvägningar att göra, vilket som alltid medför risk för konflikter. Kommunikation och information från kommunen inför utbyggnaden blir därför åter igen väldigt viktiga faktorer för en lyckad process.