LÀslÀxor kan ge lÀslust

Vi tjÀnar alla pÄ att tydligt skilja nytta frÄn nöje, menar nationalekonomistudenten Lovisa Lanryd i Liberal Debatt (3/2020). NÀr vi suddar ut linjen mellan arbete och fritid fÄr vi inte ut tillrÀckligt frÄn nÄgotdera. Dessutom Àr vi i princip tillgÀngliga dygnets alla timmar, vilket gör att vi aldrig Àr helt lediga.

Ledare2020-07-30 07:00
Detta Àr en ledare. MVT:s ledarsida Àr oberoende liberal.

Samtidigt har den psykiska ohĂ€lsan bland unga ökat de senaste 40 Ă„ren. Över hĂ€lften av 15-Ă„riga flickor och en tredjedel av pojkar i samma Ă„lder rapporterar att de lider av sömnsvĂ„righeter, nedstĂ€mdhet, nervositet, huvudvĂ€rk, ont i magen och ryggen eller yrsel (FolkhĂ€lsomyndigheten 26/4-18).  

Med de resonemangen i bakhuvudet Ă€r det lĂ€tt att förstĂ„ den kritik som följt av att gymnasielĂ€raren Filippa Mannerheim skrev pĂ„ Twitter (26/7-20) att hon planerar att ge sina elever lĂ€slĂ€xa över loven. Men kritiken Ă€r i stor utstrĂ€ckning obefogad. 

LĂ€sning Ă€r inte bara ett sĂ€tt att tillskansa sig kunskap, utan gör oss dessutom till bĂ€ttre personer. Man lĂ€r sig ocksĂ„ mycket av att dansa till TikTok-videos eller bingea serier pĂ„ streamingtjĂ€nster, men nĂ€r vi lĂ€ser om andra personer tvingas vi tĂ€nka oss in i deras situation. Det menar psykologen Keith Oatley vid Toronto-universitetet (22/7-16), som sammanfattat de senaste decenniernas forskning i Ă€mnet. Slutsatsen? Att nĂ€r vi lĂ€ser skönlitteratur utvecklar vi förmĂ„gan att ta över nĂ„gon annans perspektiv, vilket ökar vĂ„r empati för andra. 

Den psykiska ohĂ€lsan dĂ„? FolkhĂ€lsomyndigheten menar att god lĂ€randemiljö och höjda kunskapsresultat skulle fĂ„ barn och unga att mĂ„ bĂ€ttre. Mer lĂ€sning ger unga kunskap och förberedelse inför arbetsmarknaden, vilket sannolikt Ă€ven kan minska stressnivĂ„n över framtida arbetsliv. “Genom att stĂ€rka barns och ungas skolresultat ges de bĂ€ttre framtida möjligheter pĂ„ arbetsmarknaden och förutsĂ€ttningar till en god hĂ€lsa”, skrev myndigheten i en rapport frĂ„n 2018. LĂ€slĂ€xor stĂ„r inte i motsatsförhĂ„llande till detta – tvĂ€rtom. 

Men om man tvingar barn och unga att lĂ€sa pĂ„ loven – riskerar man dĂ„ inte att sudda ut den viktiga grĂ€nsen mellan fritid och nytta? Nej. För det första handlar den uppluckrade grĂ€nsdragningen till stor del om att vi stĂ€ndigt Ă€r kontaktbara, och aldrig fĂ„r vila frĂ„n vare sig sociala medier eller skolportaler. Att lĂ€sa böcker, gĂ„ in i karaktĂ€rernas lycka och missöden och glömma bort vĂ„r digitaliserade vĂ€rld för en stund, kan dĂ„ fungera som en vĂ€lbehövlig paus. För det andra behöver lĂ€sning göras till en mer naturlig del av fritiden. De som ser fördelarna med lĂ€sning – bĂ„de för empatin, humankapitalet och nöjet – vet att lĂ€sning och fritid gĂ„r hand i hand. TyvĂ€rr lĂ€ser allt fĂ€rre unga för skojs skull, dĂ€rför behövs mer uppmuntran frĂ„n skolans hĂ„ll.