Samtidigt har den psykiska ohĂ€lsan bland unga ökat de senaste 40 Ă„ren. Ăver hĂ€lften av 15-Ă„riga flickor och en tredjedel av pojkar i samma Ă„lder rapporterar att de lider av sömnsvĂ„righeter, nedstĂ€mdhet, nervositet, huvudvĂ€rk, ont i magen och ryggen eller yrsel (FolkhĂ€lsomyndigheten 26/4-18).
Med de resonemangen i bakhuvudet Àr det lÀtt att förstÄ den kritik som följt av att gymnasielÀraren Filippa Mannerheim skrev pÄ Twitter (26/7-20) att hon planerar att ge sina elever lÀslÀxa över loven. Men kritiken Àr i stor utstrÀckning obefogad.
LÀsning Àr inte bara ett sÀtt att tillskansa sig kunskap, utan gör oss dessutom till bÀttre personer. Man lÀr sig ocksÄ mycket av att dansa till TikTok-videos eller bingea serier pÄ streamingtjÀnster, men nÀr vi lÀser om andra personer tvingas vi tÀnka oss in i deras situation. Det menar psykologen Keith Oatley vid Toronto-universitetet (22/7-16), som sammanfattat de senaste decenniernas forskning i Àmnet. Slutsatsen? Att nÀr vi lÀser skönlitteratur utvecklar vi förmÄgan att ta över nÄgon annans perspektiv, vilket ökar vÄr empati för andra.
Den psykiska ohĂ€lsan dĂ„? FolkhĂ€lsomyndigheten menar att god lĂ€randemiljö och höjda kunskapsresultat skulle fĂ„ barn och unga att mĂ„ bĂ€ttre. Mer lĂ€sning ger unga kunskap och förberedelse inför arbetsmarknaden, vilket sannolikt Ă€ven kan minska stressnivĂ„n över framtida arbetsliv. âGenom att stĂ€rka barns och ungas skolresultat ges de bĂ€ttre framtida möjligheter pĂ„ arbetsmarknaden och förutsĂ€ttningar till en god hĂ€lsaâ, skrev myndigheten i en rapport frĂ„n 2018. LĂ€slĂ€xor stĂ„r inte i motsatsförhĂ„llande till detta â tvĂ€rtom.
Men om man tvingar barn och unga att lĂ€sa pĂ„ loven â riskerar man dĂ„ inte att sudda ut den viktiga grĂ€nsen mellan fritid och nytta? Nej. För det första handlar den uppluckrade grĂ€nsdragningen till stor del om att vi stĂ€ndigt Ă€r kontaktbara, och aldrig fĂ„r vila frĂ„n vare sig sociala medier eller skolportaler. Att lĂ€sa böcker, gĂ„ in i karaktĂ€rernas lycka och missöden och glömma bort vĂ„r digitaliserade vĂ€rld för en stund, kan dĂ„ fungera som en vĂ€lbehövlig paus. För det andra behöver lĂ€sning göras till en mer naturlig del av fritiden. De som ser fördelarna med lĂ€sning â bĂ„de för empatin, humankapitalet och nöjet â vet att lĂ€sning och fritid gĂ„r hand i hand. TyvĂ€rr lĂ€ser allt fĂ€rre unga för skojs skull, dĂ€rför behövs mer uppmuntran frĂ„n skolans hĂ„ll.
LÀslÀxor kan ge lÀslust
Vi tjÀnar alla pÄ att tydligt skilja nytta frÄn nöje, menar nationalekonomistudenten Lovisa Lanryd i Liberal Debatt (3/2020). NÀr vi suddar ut linjen mellan arbete och fritid fÄr vi inte ut tillrÀckligt frÄn nÄgotdera. Dessutom Àr vi i princip tillgÀngliga dygnets alla timmar, vilket gör att vi aldrig Àr helt lediga.
Detta Àr en ledare. MVT:s ledarsida Àr oberoende liberal.