Hon stod dĂ€r i pulpeten pĂ„ en presskonferens strax innan jul, skolminister Lotta Edholm (L), och uttalade följande: âDet behövs en ny syn pĂ„ kunskap i svensk skola. Undervisningen i de tidiga Ă„rskurserna ska framför allt handla om grundlĂ€ggande fakta och fĂ€rdigheter som ger eleverna en nödvĂ€ndig grund för sitt fortsatta lĂ€randeâ.
Det Àr i det nÀrmaste chockerande. Inte att regeringen nu tillsÀtter en utredning som ska ta fram förslag pÄ nya lÀroplaner eftersom man vill att barnen i de tidiga Ärskurserna ska fokusera mer pÄ grundlÀggande kunskaper. Men att den svenska skolan pÄ nÄgra decennier lyckats snurra sig sÄ lÄngt bort frÄn just detta. Att sÄ kallade pedagogiska experter, myndigheter som Skolverket och inte minst politiker frÄn höger till vÀnster, för en enda sekund tyckt att det var en bra idé att kapa banden till det som faktiskt Àr kunskap.
Det Ă€r, och har för mĂ€nniskor som tĂ€nker lĂ€ngre Ă€n nĂ€san rĂ€cker, alltid varit en sjĂ€lvklarhet att mĂ€nniskor mĂ„ste lĂ€ra sig fakta, ha en trygg och stabil grund att stĂ„ pĂ„, innan det Ă€r möjligt att analysera och sĂ€tta in kunskaperna i ett större perspektiv. Den som inte kĂ€nner till Europas geografi och kan peka ut var lĂ€nderna ligger i förhĂ„llande till varandra, eller vet vad kommunism, nazism eller liberalism Ă€r, kommer av naturliga skĂ€l att ha svĂ„rt att djupare resonera runt de politiska skeenden som format vĂ„r del av vĂ€rlden. ĂndĂ„ Ă€r det precis det som krĂ€vs av vĂ„ra barn.
Dessutom efterfrÄgas i klassrummet ofta personliga reflektioner och stÀllningstaganden. RÄkar barnet dÄ ha fel Äsikt, det vill sÀga inte i linje med betygsÀttande lÀrares, Àr risken för ett E överhÀngande. Det Àr naturligtvis orimligt. Den sortens fluffiga lÀroplaner och betygssystem vi har haft pÄ senare Är Àr omöjliga att överblicka för bÄde elever och förÀldrar. Trots enorma mÀngder ordsallad som pÄ olika sÀtt Àr till för att skilja olika kunskapsnivÄer frÄn varandra, Àr det djupt oklart vad det Àr barnen egentligen ska kunna och i vilken omfattning. Dessutom arbetar mÄnga skolor i dag utan lÀroböcker i Àmnen som SO och NO. Det finns inga tydliga avgrÀnsningar av inlÀsningsmaterialet och barn förvÀntas att googla fram fakta och sedan lÀgga vÀsentligt med tid pÄ att skriva kÀllhÀnvisningar och fotnoter mer avancerade Àn i akademiska uppsatser.
Lotta Edholm ska ha en eloge för att hon sÀtter ned foten och försöker backa bandet och lÄta skolan ÄtergÄ till att syssla med vetenskapligt förankrad undervisning och en tydlig faktabas. I en debattartikel i Expressen (8/1) skriver statsrÄdet om de kommande lÀroplanerna:
âTill exempel kommer svenskĂ€mnet tydligare att handla om barns lĂ€s- och skrivförmĂ„ga. Ett annat exempel Ă€r de praktiska Ă€mnena. Eleverna ska exempelvis i slöjden fokusera mer pĂ„ att tillverka en smörkniv och mindre pĂ„ att âreflektera över arbetsprocessenâ. Ăverteoretiseringen av praktiska Ă€mnen har varit olyckligâ.
Precis sÄ Àr det. Det största problemet nu, nÀr regeringen faktiskt insett vad som mÄste göras, Àr att denna klassiska syn pÄ lÀrande och kunskap mÄste implementeras i en skola befolkad av en stor mÀngd lÀrare som frÄn dag ett drillats i att försvara och understödja en relativ kunskapssyn. Det finns naturligtvis den andra sorten ocksÄ. LÀrare som envist hÄllit fast i katederundervisning, faktaprov och fysiska böcker. MÄtte dessa bara ha mod och ork att ta tÀten efter alla Är de tystats ned och ifrÄgasatts.
Malin Lernfelt
Liberala NyhetsbyrÄn