MÄtte de kloka lÀrarna orka

Regeringen vill göra om lÀroplanerna och rensa ut den relativa kunskapssynen ur skolan. Om det verkligen ska bli sÄ mÄste de lÀrare som har en mer traditionell kunskapssyn fortsÀtta orka stÄ upp för vad de tror pÄ.

Skolmininster Lotta Edholm (L) har tillsatt en utredning med syfte att göra skolans lÀroplaner mer fokuserade pÄ fakta.

Skolmininster Lotta Edholm (L) har tillsatt en utredning med syfte att göra skolans lÀroplaner mer fokuserade pÄ fakta.

Foto: Fredrik Surell/TT

Ledare2024-01-11 05:00
Detta Àr en ledare. MVT:s ledarsida Àr oberoende liberal.

Hon stod dĂ€r i pulpeten pĂ„ en presskonferens strax innan jul, skolminister Lotta Edholm (L), och uttalade följande: “Det behövs en ny syn pĂ„ kunskap i svensk skola. Undervisningen i de tidiga Ă„rskurserna ska framför allt handla om grundlĂ€ggande fakta och fĂ€rdigheter som ger eleverna en nödvĂ€ndig grund för sitt fortsatta lĂ€rande”. 

Det Ă€r i det nĂ€rmaste chockerande. Inte att regeringen nu tillsĂ€tter en utredning som ska ta fram förslag pĂ„ nya lĂ€roplaner eftersom man vill att barnen i de tidiga Ă„rskurserna ska fokusera mer pĂ„ grundlĂ€ggande kunskaper. Men att den svenska skolan pĂ„ nĂ„gra decennier lyckats snurra sig sĂ„ lĂ„ngt bort frĂ„n just detta. Att sĂ„ kallade pedagogiska experter, myndigheter som Skolverket och inte minst politiker frĂ„n höger till vĂ€nster, för en enda sekund tyckt att det var en bra idĂ© att kapa banden till det som faktiskt Ă€r kunskap. 

Det Ă€r, och har för mĂ€nniskor som tĂ€nker lĂ€ngre Ă€n nĂ€san rĂ€cker, alltid varit en sjĂ€lvklarhet att mĂ€nniskor mĂ„ste lĂ€ra sig fakta, ha en trygg och stabil grund att stĂ„ pĂ„, innan det Ă€r möjligt att analysera och sĂ€tta in kunskaperna i ett större perspektiv. Den som inte kĂ€nner till Europas geografi och kan peka ut var lĂ€nderna ligger i förhĂ„llande till varandra, eller vet vad kommunism, nazism eller liberalism Ă€r, kommer av naturliga skĂ€l att ha svĂ„rt att djupare resonera runt de politiska skeenden som format vĂ„r del av vĂ€rlden. ÄndĂ„ Ă€r det precis det som krĂ€vs av vĂ„ra barn. 

Dessutom efterfrĂ„gas i klassrummet ofta personliga reflektioner och stĂ€llningstaganden. RĂ„kar barnet dĂ„ ha fel Ă„sikt, det vill sĂ€ga inte i linje med betygsĂ€ttande lĂ€rares, Ă€r risken för ett E överhĂ€ngande. Det Ă€r naturligtvis orimligt. Den sortens fluffiga lĂ€roplaner och betygssystem vi har haft pĂ„ senare Ă„r Ă€r omöjliga att överblicka för bĂ„de elever och förĂ€ldrar. Trots enorma mĂ€ngder ordsallad som pĂ„ olika sĂ€tt Ă€r till för att skilja olika kunskapsnivĂ„er frĂ„n varandra, Ă€r det djupt oklart vad det Ă€r barnen egentligen ska kunna och i vilken omfattning. Dessutom arbetar mĂ„nga skolor i dag utan lĂ€roböcker i Ă€mnen som SO och NO. Det finns inga tydliga avgrĂ€nsningar av inlĂ€sningsmaterialet och barn förvĂ€ntas att googla fram fakta och sedan lĂ€gga vĂ€sentligt med tid pĂ„ att skriva kĂ€llhĂ€nvisningar och fotnoter mer avancerade Ă€n i akademiska uppsatser. 

Lotta Edholm ska ha en eloge för att hon sĂ€tter ned foten och försöker backa bandet och lĂ„ta skolan Ă„tergĂ„ till att syssla med vetenskapligt förankrad undervisning och en tydlig faktabas. I en debattartikel i Expressen (8/1) skriver statsrĂ„det om de kommande lĂ€roplanerna: 

“Till exempel kommer svenskĂ€mnet tydligare att handla om barns lĂ€s- och skrivförmĂ„ga. Ett annat exempel Ă€r de praktiska Ă€mnena. Eleverna ska exempelvis i slöjden fokusera mer pĂ„ att tillverka en smörkniv och mindre pĂ„ att ”reflektera över arbetsprocessen”. Överteoretiseringen av praktiska Ă€mnen har varit olycklig”.

Precis sÄ Àr det. Det största problemet nu, nÀr regeringen faktiskt insett vad som mÄste göras, Àr att denna klassiska syn pÄ lÀrande och kunskap mÄste implementeras i en skola befolkad av en stor mÀngd lÀrare som frÄn dag ett drillats i att försvara och understödja en relativ kunskapssyn. Det finns naturligtvis den andra sorten ocksÄ. LÀrare som envist hÄllit fast i katederundervisning, faktaprov och fysiska böcker. MÄtte dessa bara ha mod och ork att ta tÀten efter alla Är de tystats ned och ifrÄgasatts.

Malin Lernfelt

Liberala NyhetsbyrÄn