Den 1 augusti trÀdde ett antal olika nya eller förÀndrade lagar i kraft. I dag fokuserar MVT:s ledarsida pÄ en av dem, nÀmligen att klassrum i skolan som grundregel ska vara mobilfria. Det finns som sÄ ofta undantag frÄn regeln, men den visar ÀndÄ tydligt pÄ lagstiftarens vilja att förbjuda mobiler i klassrummen.
Införandet av ett mobilförbud Àr ett underbetyg till vuxenvÀrlden. Vi har som förebilder misslyckats med att lÀra vÄra barn och ungdomar som grupp att hantera de nya tekniska redskap som vi sjÀlva har valt att lÀgga i deras hÀnder. Det kan verkligen diskuteras om det Àr rimligt att barn som inte ens har nÄtt tvÄsiffrig Älder ska ges alla de möjligheter som kommer med smarta telefoner. Barn Àr inte mogna för det. Det finns kontrollsystem och mobiler för med sig mycket positivt, men vi som vuxna fÄr inte slÀppa ett sÄ kraftfullt redskap fritt.
UtifrĂ„n ett fokus pĂ„ âordning och redaâ i klassrummen Ă€r ett förbud delvis förstĂ„eligt, eftersom mobiler kan vara ett störningsmoment. Samtidigt kan de vara ett riskmoment i elevers och lĂ€rares vardag. De kan nĂ€mligen bidra till att andras integritet krĂ€nks, exempelvis i omklĂ€dningsrum. Ett mobilförbud kan pĂ„ det sĂ€ttet innebĂ€ra en ökad frihet för utsatta. Det Ă€r ocksĂ„ vĂ€lkommet att lĂ€rarnas befogenheter stĂ€rks. Den pĂ„stĂ„dda minskade risken för mobbning Ă€r dĂ€remot överdriven. Ăven om teknik kan bidra Ă€r det mĂ€nniskor som ligger bakom mobbning.
Det finns en övertro pÄ förbud i skolan. Förr var det digitala minirÀknare som var boven, sÀrskilt programmerbara sÄdana som gav kreativa elever nya möjligheter. I dag Àr det mobilen som fÄr ta skulden. VuxenvÀrldens uppgift Àr att lÀra barn och unga om respekt, samtidigt som de fÄr lÀra sig att hantera de verktyg som vi skapar och vÀljer att ge till dem.
Hade barn som grupp haft ett fungerande förhÄllningssÀtt till och fÄtt stöd i att skapa en förmÄga att hantera mobiler hade vi inte behövt införa ett förbud i klassrummen. Mobilerna hade i stÀllet kunnat vara starka redskap, som hjÀlper elever och förbÀttrar skolresultat.
Det finns fantastiska appar och verktyg som kan bÄde stötta och utmana elever, med lÀrares vÀgledning. I och med förbudet gÄr vi nu till stora delar miste om den möjligheten. DÀrför ser jag mycket fram emot den dag dÄ vi kan upphÀva mobilförbudet i skolan. DÄ kan vi i stÀllet omfamna de fantastiska möjligheter som teknikens nÀrvaro i undervisningen kan föra med sig.
Det vore en verklig frihet för mobiler, för elever och för kunskapen.