Problemen i det svenska skolvÀsendet Àr större Àn att de kan lösas med ett förbud av friskolor drivna som aktiebolag. Det menar nationalekonomen tillika tidigare moderata riksdagsledamoten Anne-Marie PÄlsson och juridikprofessorn Per Samuelsson, i en ny rapport om marknadsskolan skriven pÄ uppdrag av LÀrarnas Riksförbund.
Slutsatsen i rapporten Àr att ett förbud mot aktiebolagsskolor vore ineffektivt dÄ det finns stora möjligheter att kringgÄ pÄ olika sÀtt. Samtidigt berÀknas det vara dyrt att införa, med kostnader pÄ omkring 20 miljarder kronor enbart i kompensation till Àgarna. LÀgger mÄnga friskolor ner samtidigt till följd av ett förbud blir det dessutom en stor utmaning för kommunerna att skaffa fram skolplatser till de elever som plötsligt stÄr utan.
IstÀllet för vinstförbud eller begrÀnsad valfrihet föreslÄr rapporten en sÀrskild friskolelag, med tydliga ramar och restriktioner för friskolor. Den ska kunna möta behovet av mer mÀtbara mÄlsÀttningar för verksamheten och dÀrför vara ett lÀmpligare styrinstrument Àn den nuvarande skollagen, som utredaren Anne-Marie PÄlsson i en intervju med SkolvÀrlden (21/3) kallar för "en upprÀkning av rÀttigheter och fluffiga önskemÄl om hur det borde vara".
Utredarna ser framför sig ett system dĂ€r friskolor ska kunna vĂ€lja att ta ut vinst och exempelvis anvĂ€nda kö som urvalsgrund â men dĂ€r besluten ska kunna pĂ„verka skolpengens storlek. Tanken Ă€r att lagstiftningen ska vara flexibel, och inte tvinga in alla friskolor i samma mall, samtidigt som den tydligt riktas mot ett antal av de mest omdebatterade problemomrĂ„dena: skolpengens storlek i förhĂ„llande till skolors olika Ă„taganden, sĂ„llning och sortering av elever, samt insyn och tillĂ€mpning av offentlighetsprincipen. Inget vinstförbud eller vinsttak införs, men att skapa vinst blir sannolikt svĂ„rare â Ă„tminstone med mer tveksamma metoder. Det Ă€r inget fĂ€rdigt lagförslag och mĂ„nga svĂ„ra avvĂ€gningar lĂ€mnas utan svar, men rapporten Ă€r ett intressant bidrag till den svenska skoldebatten bortom skyttegravarna.
Grundtanken Àr helt rÀtt: det Àr möjligt att effektivt motverka friskolesystemets avigsidor, utan att slÄ sönder helheten och förlora fördelarna. Inte minst Àr pluralismen bland skolor vÀrd att vÀrna. DÄ behöver en reglering ske med respekt för de olika förutsÀttningar som rÄder för skolor drivna som aktiebolag, stiftelser eller förÀldrakooperativ. För likvÀrdighet behöver inte vara synonymt med likriktning och enhetslösningar, och alla skolor behöver inte stöpas i samma form för att vara goda tillskott till det svenska friskolesystemet.