Motverka problemen men vÀrna pluralismen

Att förbjuda aktiebolagsskolor vore ineffektivt och dyrt. Det finns bÀttre sÀtt att komma Ät friskolesystemets problem.

En ny rapport frÄn LÀrarnas Riksförbund föreslÄr sÀrskild lagstiftning för att reglera friskolors verksamhet.

En ny rapport frÄn LÀrarnas Riksförbund föreslÄr sÀrskild lagstiftning för att reglera friskolors verksamhet.

Foto: Jonas Ekströmer/TT

Ledare2022-03-22 05:30
Detta Àr en ledare. MVT:s ledarsida Àr oberoende liberal.

Problemen i det svenska skolvÀsendet Àr större Àn att de kan lösas med ett förbud av friskolor drivna som aktiebolag. Det menar nationalekonomen tillika tidigare moderata riksdagsledamoten Anne-Marie PÄlsson och juridikprofessorn Per Samuelsson, i en ny rapport om marknadsskolan skriven pÄ uppdrag av LÀrarnas Riksförbund.

Slutsatsen i rapporten Ă€r att ett förbud mot aktiebolagsskolor vore ineffektivt dĂ„ det finns stora möjligheter att kringgĂ„ pĂ„ olika sĂ€tt. Samtidigt berĂ€knas det vara dyrt att införa, med kostnader pĂ„ omkring 20 miljarder kronor enbart i kompensation till Ă€garna. LĂ€gger mĂ„nga friskolor ner samtidigt till följd av ett förbud blir det dessutom en stor utmaning för kommunerna att skaffa fram skolplatser till de elever som plötsligt stĂ„r utan. 

IstĂ€llet för vinstförbud eller begrĂ€nsad valfrihet föreslĂ„r rapporten en sĂ€rskild friskolelag, med tydliga ramar och restriktioner för friskolor. Den ska kunna möta behovet av mer mĂ€tbara mĂ„lsĂ€ttningar för verksamheten och dĂ€rför vara ett lĂ€mpligare styrinstrument Ă€n den nuvarande skollagen, som utredaren Anne-Marie PĂ„lsson i en intervju med SkolvĂ€rlden (21/3) kallar för "en upprĂ€kning av rĂ€ttigheter och fluffiga önskemĂ„l om hur det borde vara". 

Utredarna ser framför sig ett system dĂ€r friskolor ska kunna vĂ€lja att ta ut vinst och exempelvis anvĂ€nda kö som urvalsgrund – men dĂ€r besluten ska kunna pĂ„verka skolpengens storlek. Tanken Ă€r att lagstiftningen ska vara flexibel, och inte tvinga in alla friskolor i samma mall, samtidigt som den tydligt riktas mot ett antal av de mest omdebatterade problemomrĂ„dena: skolpengens storlek i förhĂ„llande till skolors olika Ă„taganden, sĂ„llning och sortering av elever, samt insyn och tillĂ€mpning av offentlighetsprincipen. Inget vinstförbud eller vinsttak införs, men att skapa vinst blir sannolikt svĂ„rare – Ă„tminstone med mer tveksamma metoder. Det Ă€r inget fĂ€rdigt lagförslag och mĂ„nga svĂ„ra avvĂ€gningar lĂ€mnas utan svar, men rapporten Ă€r ett intressant bidrag till den svenska skoldebatten bortom skyttegravarna.

Grundtanken Àr helt rÀtt: det Àr möjligt att effektivt motverka friskolesystemets avigsidor, utan att slÄ sönder helheten och förlora fördelarna. Inte minst Àr pluralismen bland skolor vÀrd att vÀrna. DÄ behöver en reglering ske med respekt för de olika förutsÀttningar som rÄder för skolor drivna som aktiebolag, stiftelser eller förÀldrakooperativ. För likvÀrdighet behöver inte vara synonymt med likriktning och enhetslösningar, och alla skolor behöver inte stöpas i samma form för att vara goda tillskott till det svenska friskolesystemet.

 
 
 
 
 
 
LĂ€s mer om