Obalans redan i förskolan

Könsroller. Barn i förskolan möter nÀstan bara kvinnlig personal.

Könsroller. Barn i förskolan möter nÀstan bara kvinnlig personal.

Foto: JOHNNY GUSTAVSSON

Ledare2017-11-06 06:00
Detta Àr en ledare. MVT:s ledarsida Àr oberoende liberal.

JÀmstÀlldhet Àr en stÀndigt aktuell frÄga. Ett forskningsprojekt som har genomförts vid Lunds universitet visar tydligt pÄ att situationen redan vid elevernas val av program pÄ gymnasiet Àr kraftigt ojÀmstÀllt och bibehÄller en snedvriden fördelning pÄ arbetsmarknaden.

Forskningens slutsats utifrÄn svaren frÄn de över 2 500 elever som deltagit i studien Àr bland annat att tjejers tro pÄ sig sjÀlva inom den tekniska sfÀren mÄste stÀrkas. Datorkunskap, programmering och liknande moderna teknikfokuserade Àmnen Àr omrÄden dÀr tjejer behöver en egokick.

Även balansen mellan karriĂ€rmöjligheter och möjligheten att ”göra skillnad” diskuteras som ett omrĂ„de dĂ€r arbete behöver göras. En lekman associerar exempelvis till kvinnodominerade vĂ„rdyrken som sjuksköterska, dĂ€r karriĂ€rvĂ€garna Ă€r högst begrĂ€nsade och belöningen för att vidareutbilda sig Ă€r mycket blygsam.

Slutsatserna kommer inte som nÄgon överraskning, men ger ÀndÄ fog för fortsatt debatt inom omrÄdet. För att komma Ät obalansen mÄste arbetet pÄbörjas tidigt i Äldrarna, pÄ mÄnga olika sÀtt. En given nyckelfaktor i sammanhanget Àr studie- och yrkesvÀgledning, som bland annat bidrar till att eleverna ska göra genomtÀnkta val inför sin framtida karriÀr.

Med anledning av denna aspekt pĂ„ problemet efterfrĂ„gades Motala och Vadstena kommuners strategier pĂ„ SYV-omrĂ„det. ”Val av utbildning Ă€r ett komplext dĂ€r bland annat kön, social och kulturell bakgrund, kompisar och skolors status konkurrerar med information frĂ„n olika branscher” konstateras det i Motalas plan för studie- och yrkesvĂ€gledning. SĂ„ sant som det var sagt.

Motalas plan Àr i sin nuvarande form faststÀlld 2015 och omfattar som sig bör alla utbildningsformer som ryms under kommunens paraply, frÄn förskola till vuxenutbildning. I den kungörs ocksÄ att studie- och yrkesvÀgledning berör all personal i skolan, vilket Àr ett mÄste för att nÄ framgÄng.

Redan för de allra yngsta barnen inom förskolans vÀrld innehÄller planen tydliga beskrivningar som syftar till att utmana klassiska könsmönster inom arbetslivet. TyvÀrr bidrar verkligheten i förskolan inte till detta, eftersom en förkrossande majoritet av den personal som finns i verksamheten Àr kvinnor. Redan frÄn dag ett i utbildningsvÀsendet Àr bilden av de vuxnas roller utifrÄn kön klargjord. Kvinnor Àr pedagoger eller lagar mat, mÀn Àr vaktmÀstare eller hantverkare.

Elever i grundskolans F-6 ska dĂ€refter ”uppmuntras att bryta invanda mönster som till exempel kan ha med kön att göra” och Ă„rskurserna 7-9 ”ska fĂ„ verktyg för att hantera valsituationer och att bryta könsmönster”. En tuff uppgift.

PÄ pappret finns alltsÄ goda intentioner frÄn Motala kommun. Det Àr bra att medvetenheten finns dÀr som en ingrediens bland mÄnga, för det Àr sannerligen inte lÀtt att vÀnda den atlantÄngare som stÀvat Ät ett visst hÄll vÀldigt lÀnge. Det krÀvs hÄrt och mÄlmedvetet arbete.

Vart tog Vadstena vÀgen, kanske du undrar? Jo, inom nÄgra veckor förvÀntas en SYV-strategi presenteras. LÄt oss hoppas att de tar inspiration av Motalas motsvarighet och att bÄda kommunerna ocksÄ lyckas omsÀtta de vackra orden i handling som ger konkret effekt. Det kommer alla att tjÀna pÄ i lÀngden.