Politiken gÄr inte att tÀnka bort frÄn Eurovision

“I love Belarus” sjöng den belarusiska sĂ„ngerskan Anastasia Vinnikova i Eurovision Song Contest Ă„r 2011.

Mitt i schlageryran lyfts krav pÄ att porta Belarus frÄn Eurovision Song Contest.

Mitt i schlageryran lyfts krav pÄ att porta Belarus frÄn Eurovision Song Contest.

Foto: Sebastian Scheiner

Ledare2021-02-20 05:00
Detta Àr en ledare. MVT:s ledarsida Àr oberoende liberal.

Först skulle hon stĂ€llt upp med en annan lĂ„t – med titeln Born in Bielorussia – men tvingades byta lĂ„t efter att ett regelbrott avslöjats. BĂ„da lĂ„tarna utgick dock frĂ„n samma tema: kĂ€rleken till hemlandet. 

Ett hemland som ofta kallas för Europas sista diktatur. Sedan 1994 har landet styrts med jĂ€rnhand av Alexander Lukasjenko, men den ordningen verkar vara i gungning. Efter valet förra Ă„ret har en protestvĂ„g svept över landet. Folk tog till gatorna för att visa sin misstro mot valresultatet, enligt vilket Lukasjenko ska ha fĂ„tt över 80 procent av rösterna. 

Regimens gensvar pĂ„ protesterna har varit hĂ„rt och repressivt. Demonstranter, journalister och oppositionspolitiker har kallats in till förhör och vissa har fĂ€ngslats. Oppositionsledaren Svetlana Tichanovskaja har gĂ„tt i landsflykt. 

Nu krÀver Solidaritetsfonden för kulturen i Belarus att landet ska stoppas frÄn att delta i Eurovision Song Contest. Mot den statliga tv-kanalen BTRC riktas allvarliga anklagelser, om förföljelse av kanalens egna medarbetare.

Men frĂ„n Europeiska radio- och tv-unionen, EBU, Ă€r svaret tydligt: Eurovision Ă€r en tĂ€vling utan politisk agenda. DĂ€rför kommer Belarus inte uteslutas frĂ„n tĂ€vlingen, trots den allvarliga situationen i landet. 

Belarus val av bidrag till tĂ€vlingen kan dock inte sĂ€gas vara utan politisk agenda. Bandet VAL vann landets kvaltĂ€vling 2020, men efter att de uttryckt sympati för demonstranterna pĂ„ Instagram meddelade BTRC att de inte lĂ€ngre var aktuella som representanter 2021. 

Att musiktĂ€vlingen ska vara en fredad zon â€“ dĂ€r konflikter tillfĂ€lligt lĂ€ggs Ă„t sidan för att i nĂ„gra timmar hitta en gemenskap bland glitter, pyroteknik och tonartshöjningar â€“ Ă€r en fin tanke.

BalansgĂ„ngen mellan att vilja inkludera och bygga broar, och att legitimera diktatur eller förtryck, Ă€r inte nödvĂ€ndigtvis enkel. Att Belarus tillĂ„ts delta med en max tre minuter lĂ„ng lĂ„t Ă€r en sak. Samtidigt ger det dem chansen att vinna, och fĂ„ stĂ„ som vĂ€rdland för tĂ€vlingen nĂ€sta Ă„r. Den tanken Ă€r mer obekvĂ€m. 

Det skulle Ă„ andra sidan ge möjlighet till att öka pressen pĂ„ regeringen. I nĂ„gon mĂ„n Ă€r all uppmĂ€rksamhet som kan riktas mot situationen i Belarus positiv. Men dĂ„ krĂ€vs samtidigt att sĂ„vĂ€l EBU som den svenska Melodifestivalen slutar lĂ„tsas som att tĂ€vlingen Ă€r helt opolitisk. 

I fall som Belarus Àr politiken sedan lÀnge en del av arrangemanget. Snarare Àn att backa undan har omvÀrlden dÄ ansvar för att se till att det politiska innehÄllet gÄr i samma tonart som demokratin.