Religionen fÄr inte urholka yttrandefriheten

HÀromdagen beslutade kammarÄklagaren i Malmö att lÀgga ned förundersökningen om hets mot folkgrupp, vilken inleddes efter att en person i augusti eldat upp en koran.

Poliser i Malmö under sensommarens protester mot en koranbrÀnning.

Poliser i Malmö under sensommarens protester mot en koranbrÀnning.

Foto: TT

Ledare2020-11-23 06:19
Detta Àr en ledare. MVT:s ledarsida Àr oberoende liberal.

KoranbrÀnningen initierades av den danske politikern Rasmus Paludan, ledare för det högerextremistiska partiet Stram Kurs. Paludan stoppades vid grÀnsen nÀr han var pÄ vÀg frÄn Köpenhamn till Malmö för hÄlla en antimuslimsk manifestation. Han belades dessutom med tvÄ Ärs inreseförbud.

Det hindrade dock inte andra medlemmar av partiet att tillsammans med svenska ÄsiktsfrÀnder spela fotboll med ett exemplar av islams heliga bok och Àven brÀnna en koran. Tilltaget ledde till vÄldsamma upplopp och en spÀnd stÀmning i delar av Malmö under flera dagar.

Att vid manifestationer förstöra föremÄl som Àr viktiga för mÄnga mÀnniskor, som en religiös bok, Àr sjÀlvklart en handling som Àr oacceptabel pÄ mÄnga sÀtt. Samtidigt mÄste det i ett fritt sekulÀrt samhÀlle finnas tydliga grÀnser för hur lÄngt man rent juridiskt kan dra de rÀttigheter som omgÀrdar religiösa förestÀllningar.

Sverige har sedan lÀnge avskaffat de blasfemilagar som gjorde att författaren August Strindberg pÄ 1880-talet kunde Ätalas för hÀdelse, efter att han i en novell hÀnvisat till nattvardsvin och oblater som ordinÀra matvaror.

Vi har i dag en lag som skyddar mÀnniskor med religiös tro som utsÀtts för allvarliga krÀnkningar. Lagen om hets mot folkgrupp behandlar offentligt spridda uttalanden som hotar eller Àr nedsÀttande om en grupp av personer, med anspelning pÄ ras, hudfÀrg, nationellt eller etniskt ursprung, trosbekÀnnelse eller sexuell lÀggning.

Men det Àr en lag som Àr till för att skydda mÀnniskor, inte föremÄl. MÀnniskor har rÀttigheter, inte saker. En koran Àr, liksom en bibel eller annan religiös skrift, i grunden bara en bok.

DĂ€rför Ă€r det ett fullt rimligt uttalande Ă„klagare Sofia SyrĂ©n gör i SVT (16/11) nĂ€r hon sĂ€ger att det inte gĂ„r “att styrka att brott har begĂ„tts, att brĂ€nna en koran i sig Ă€r inte olagligt.”

Att beviskraven Ă€r höga nĂ€r det kommer till den hĂ€r typen av brott Ă€r viktigt. SamhĂ€llet, och varje individ som lever i det, bör alltid markera mot att mĂ€nniskor krĂ€nks. Det betyder dock inte att ifrĂ„gasĂ€ttande eller ens fördömande av religion ska vara olagligt. De grundlagsfĂ€sta rĂ€ttigheterna yttrandefrihet och Ă„siktsfrihet innefattar ocksĂ„ rĂ€tten att kritisera religion, religiösa skrifter, seder och bruk. 

Vad som Ă€r en krĂ€nkning i en enskild individs ögon bör inte heller jĂ€mstĂ€llas med vad som Ă€r en dito i lagens mening. DĂ„ hamnar vi till sist pĂ„ en plats dĂ€r vi absolut inte vill befinna oss. 

Redan i dag hÀnder det att konstverk plockas ned, utstÀllningar hotas, skolan ruckar pÄ lÀroplaner och jÀmstÀlldhetsstrÀvanden pÄ arbetsplatser undermineras av rÀdsla för att religiösa mÀnniskor ska kÀnna sig krÀnkta.

Om samhÀllet inte sÀtter ned foten mot detta Àr risken stor för att vi med tiden urholkar det öppna samhÀllet helt. Att lÀgga ned Ätalet mot koranbrÀnningen var dÀrför helt rÀtt. Det Àr skillnad pÄ obehagligt och olagligt.