HÀromdagen berÀttade MVT om en studie av sovmorgon i skolan för högstadieelever. Vad fÄr en timmes senare skolstart för effekter i praktiken i en svensk kontext? Det ska bli intressant att ta del av resultatet, men redan nu kan ett par hypoteser presenteras av ledarskribenten.
âVilket daltande det Ă€r med dagens ungdomarâ tyckte en anvĂ€ndare i kommentarsfĂ€ltet pĂ„ MVT:s hemsida och uppmanade dem att gĂ„ och lĂ€gga sig i tid. En del som lĂ€ser kommentaren suckar antagligen tungt Ă„t en Ă„sikt som upplevs som gammaldags och förlegad.
SÄ kan det nog vara ibland, men det Àr faktiskt intressanta aspekter som lyfts. Daltas det för mycket med dagens ungdomar? Sover de tillrÀckligt mycket?
Pseudonymen âBor i Motalaâ flikar in att elever pĂ„ Zederslundsskolan hela fyra dagar i veckan börjar vid 8-tiden och slutar vid 16-tiden. Ăven om variationen kan vara stor ser det sĂ€kert ut sĂ„ för fler elever i olika skolor. Ăr det att dalta med eleverna?
I MVT:s artikel berĂ€ttar en skolkurator om att mer sömn Ă€r en framgĂ„ngsfaktor för elevernas prestation. Ăver hĂ€lften av ungdomar i Ă„ldern 15-16 Ă„r sover mindre Ă€n de Ă„tta timmar per natt som Ă€r rekommenderat, enligt en avhandling frĂ„n Högskolan i BorĂ„s.
Bristande rutiner, skolstress och Àven osund skÀrmtid ligger ofta bakom för lite sömn. Saker som förÀldrar kan ha stor inverkan pÄ, vilket gör att det Àr relevant att Àven föra in aspekten förÀldraansvar i den hÀr diskussionen.
Positivt Àr att avhandlingen visar att ungdomar som sover för lite vill ha stöd och rÄd frÄn just förÀldrar eller andra vuxna förebilder. Det finns ofta en insikt kring problemet och en önskan att göra nÄgonting Ät det, men dÄ krÀvs hjÀlp.
Att som ungdom fÄ till en aktiv fritid med kultur och idrott Àr inte heller lÀtt. Redan i dag Àr det ett klurigt pusslande som krÀvs för att fÄ tiden att rÀcka till. En förskjuten skoldag med en timmes senare slut kommer att göra det Ànnu svÄrare för ungdomar att vara aktiva inom kultur och friidrott.
Det leder till hypotes nummer ett, nÀmligen att ungdomars fritid kommer att bli fattigare. Med tanke pÄ att en meningsfull fritid Àr en viktig faktor för att hÄlla ungdomar borta frÄn kriminalitet borde det oroa oss.
Barn som bor pĂ„ landsbygden fĂ„r dessutom Ă€nnu lĂ€ngre dagar pĂ„ grund av restid. Det ska ocksĂ„ mycket till för att Ăstgötatrafiken ska anpassa sig efter en Ă€ndrad skolstart. En sĂ„dan mĂ„ste alltsĂ„ genomföras pĂ„ samtliga skolor, vilket verkar föga troligt.
Det leder till hypotes nummer tvÄ, nÀmligen att barn som bor pÄ landsbygden riskerar att bli förlorare med en förskjuten skoldag. Det fÄr inte glömmas bort i sammanhanget.