Skolverket tar ut segern i förskott

Myndigheten med det yttersta ansvaret för att utbildning ska hĂ„lla en hög kvalitĂ© – och förmedla en kĂ€llkritisk förmĂ„ga – mĂ„ste kunna skilja pĂ„ korrelans och kausalitet.

Sverige har fÄtt en generation gymnasister som suttit hemma under större delen av sin skoltid.

Sverige har fÄtt en generation gymnasister som suttit hemma under större delen av sin skoltid.

Foto: Carl-Olof Zimmerman/TT

Ledare2021-08-09 05:00
Detta Àr en ledare. MVT:s ledarsida Àr oberoende liberal.

Efter ett pandemiprĂ€glat skolĂ„r glĂ€ds Skolverkets generaldirektör Ă„t att fler elever Ă€r behöriga till gymnasiet och att betygen har gĂ„tt upp. Skolverkets preliminĂ€ra sammanstĂ€llning av betygsresultaten för lĂ€sĂ„ret 2020/21 visar bland annat att pojkarna har förbĂ€ttrat sina resultat samt att fler Ă€r behöriga till gymnasiet och tar studenten inom tre Ă„r. Myndighetens högsta chef Peter Fredriksson Ă€r inte sen med att dra lĂ„ngtgĂ„ende slutsatser av statistiken: “Det Ă€r glĂ€djande att resultaten förbĂ€ttras. Detta visar att den svenska skolan, lĂ€rare och elever har klarat av att hantera coronapandemin”.

Men gĂ„r det verkligen att slĂ„ fast redan nu? Myndigheten med det yttersta ansvaret för att utbildning ska hĂ„lla en hög kvalitĂ© – och förmedla en kĂ€llkritisk förmĂ„ga – mĂ„ste kunna skilja pĂ„ korrelans och kausalitet. Att resultaten ökar behöver inte betyda att eleverna har lĂ€rt sig mer.

En mer sannolik förklaring till de ökande betygen stavas betygsinflation. Att lÀrarna varit för generösa kan bero pÄ att de nationella proven stÀlldes in i vÄras och inte kunde ge vÀgledning för bedömningen.

Fredriksson menar ocksĂ„ att “ingen elevgrupp verkar ha pĂ„verkats mer negativt av pandemin Ă€n nĂ„gon annan”. PĂ„stĂ„endet gĂ„r stick i stĂ€v med tillgĂ€nglig forskning och med tidigare bedömningar frĂ„n andra myndigheter. Bland annat har Skolinspektionen varnat för att fjĂ€rr- och distansundervisning kan leda till att det kompensatoriska uppdraget försvĂ„ras med minskad likvĂ€rdighet som följd.

Högre krav pĂ„ sjĂ€lvstudier i hemmet passar kanske för vissa, men det gĂ„r inte att bortse frĂ„n att mĂ„nga unga lever i trĂ„ngboddhet och har olika tillgĂ„ng till digitala verktyg. Elever som redan innan pandemin hade de svagaste resultaten riskerar att halka Ă€nnu mer efter. 

Det Àr för tidigt för att fÄ en tillförlitlig helhetsbild över elevernas inlÀrning under pandemin, men ett par forskningsstudier har genomförts. En omfattande sÄdan undersökning i NederlÀnderna visar att elevernas sprÄkförstÄelse, stavning och matematik inte förbÀttrades överhuvudtaget under skolnedstÀngningen. Med andra ord lÀrde sig eleverna inget alls med distansundervisning.

VĂ€rst drabbade var de vars förĂ€ldrar hade en lĂ€gre utbildningsbakgrund – kunskapstappet var 60 procent högre i denna grupp.

Mot den bakgrunden Àr det svÄrt att tro pÄ Skolverkets pÄstÄenden om att ingen elevgrupp har hamnat efter.

Det behöver inte vara lika illa hÀr som i NederlÀnderna, men det Àr naivt att tro att inlÀrningen har ökat under pandemin. Betygen kan ha ökat av andra anledningar. Fredriksson har rÀtt i en sak och det Àr att elever och lÀrare har hanterat situationen sÄ bra de kunnat. Men det Àr för tidigt för Skolverket att ta ut segern. De som drabbas vÀrst av en skönmÄlning Àr eleverna med störst med behov av sÀrskilda insatser. De behöver en skola som ser dem och som ser allvaret i situationen.