Smarta matbutiker inte en sÀker landsbygdsvinst

En dryg mil utanför Eskilstuna öppnades nyligen en matbutik dÀr det förut stod en typisk lanthandel. Den klassiska dörrpinglan har ersatts av ljudlöst intrÀde med bank-id. Kontanter har ersatts av betalkort eller swish, och vare sig kassör eller butiksbetjÀnter stÄr att finna.

De flesta vill inte ge bort sin data för att fÄ handla mat enligt en ny studie.

De flesta vill inte ge bort sin data för att fÄ handla mat enligt en ny studie.

Foto: Fredrik Sandberg/TT

Ledare2020-12-18 05:45
Detta Àr en ledare. MVT:s ledarsida Àr oberoende liberal.

Den obemannade butiken Ă€r ett lokalt initiativ. Men konceptet vĂ€xer pĂ„ bred front. Bolaget Lifvs har som mĂ„l att öppna 300 ”smĂ„, smarta och obemannade nĂ€rbutiker” runt om i landet.

Än sĂ„ lĂ€nge har över 20 moduler etablerats, bland annat i Svenljunga, Mora, Degerfors, Örkelljunga och Halmstad. Det Ă€r lĂ„ngt fler Ă€n konkurrenten Automat lyckats med, som mest hĂ„ller till i Östergötland. Andra lokala initiativ bortom bolagens modeller finns utanför Örebro, runt VĂ€ttern och pĂ„ Öland.

Redan 2016 lanserades en obemannad butik i den skÄnska byn Viken. Den tvingades dock stÀnga efter stora stölder. Sedan dess har den tekniska utvecklingen av övervakning och personlig identifiering tagit stora kliv. DÀrför har Ica och PressbyrÄn testat konceptet, och Coop gjorde under hösten likadant i GÀvletrakten.

Att de stora spelarna kÀnner sig hotade Àr bra för mÄnga. Matmarknaden i Sverige Àr Europas nÀst mest koncentrerade. Ica, Coop och Axfood har 90 procent av intÀkterna.

DÀrtill arbetar folk vid andra tider och platser Àn förr. Att möta den förÀndringen skapar nya vÀrden. Tanken pÄ fler automatiserade vardagssysslor Àr inte helt frÀmmande. MÄnga har redan valt att trÀna pÄ obemannade gym.

Men det hÀr innebÀr en radikal förÀndring. Plötsligt blir de som vill ha tillgÄng till en nÀrbutik tvungna att betala med sin data och personliga integritet för att fÄ köpa mat. Det vill de allra flesta inte, enligt en ny studie finansierad av HandelsrÄdet.

Stefan Larsson, forskare vid Lunds universitet och tankesmedjan Fores, har frĂ„gat över 2 000 svenskar om deras syn pĂ„ handelns anvĂ€ndning av deras personliga information. Sex av tio tycker inte det Ă€r rimligt att behöva ge bort data för att fĂ„ rabatter eller erbjudanden.

Det Ă€r samtidigt syret i Lifvs affĂ€rsmodell. ”Om en person köper köttfĂ€rs i vĂ„r butik kan vi snabb föreslĂ„ tomatsĂ„s eller tacokrydda, beroende pĂ„ data vi har om kunden. Det Ă€r nĂ„got som bara e-handlare gör annars”, menar grundaren (Di, 13/3).

TyvÀrr visar Larsson att sex av tio konsumenter inte förstÄr hur e-handlare anvÀnder deras data, och drygt varannan tror att deras data sÀljs vidare utan att de informeras. Det finns ett stort glapp i förtroende mellan de framvÀxande butikerna och deras tilltÀnkta kunder.

Larssons studie visar ocksÄ att stödet för fysisk identifiering i butiker Àr vÀldigt lÄgt, om Àn nÄgot högre för obemannade butiker. Precis allt som det konceptet bygger pÄ Àr alltsÄ de flesta starkt negativa till. Det hÀr speglar en större trend.

Sju av tio svenskar ser negativt pĂ„ den ökande insamlingen av personlig data, enligt en undersökning av bland andra Svensk Handel – dubbelt sĂ„ mĂ„nga som 2015. TvĂ„ av tre upplever att de inte har nĂ„got val utan tvingas ge ifrĂ„n sig personlig data i vardagen.

Under lÄng tid har landsbygdens invÄnare sett allt fÀrre valmöjligheter nÀr det kommer till matinköp. NÀr nu hyllorna Äter fylls av matvaror kan det se ut som en vinst. Men det Àr inte helt sÀkert att de som bor dÀr hÄller med.