I Motalas skolvÀrld Àr det lite oroligt just nu, minst sagt. Kunskapsskolans intÄg i tÀtorten har rört om rejÀlt i en redan halvdan skolgryta. Det i kombination med ett generellt minskat elevunderlag framÄt medför att det Àr ordentliga rockader som föreslÄs frÄn kommunens tjÀnstepersoner nÀr det gÀller bÄde förskolor och skolor.
Utredningen och analysen verkar utifrÄn sett ha gÄtt vÀldigt fort, men det kan mycket vÀl vara nÄgot av en illusion. Att det har funnits obalans i elevantal tidigare och att det kommer att bli Ànnu vÀrre Àr ingen nyhet för förvaltningen, som högst sannolikt har klurat ut ett antal förslag pÄ sin kammare under en lÀngre tid. LÀgg dÀrtill de kÀnda omfattande investeringsbehoven i mÄnga av lokalerna.
Att i sammanhanget lilla Karlslunds skola föreslĂ„s lĂ€ggas ner kan inte komma som nĂ„gon större överraskning. Antalet Ă„rskurser har minskat över tid, utnyttjandegraden Ă€r lĂ„g och skolan har inte ens en ordentlig matsal. Förslaget Ă€r lite av en âno-brainerâ för en luttrad förvaltningsekonom som ser allt tuffare tider framför sig. Motsvarande framtid gĂ€ller för nuvarande VĂ€tternskolan, som har haft stora problem med lokaler under en lĂ€ngre tid och kommer att byggas om frĂ„n grunden.
NÄgot som dÀremot Àr mer fascinerande Àr att kommunen i det hÀr lÀget slÄr pÄ stora trumman och basunerar ut ett antal förslag, nÀstan som om de Àr en fastslagen framtid. Information Àr absolut viktigt, transparens likasÄ. Men, det skulle mycket vÀl kunna bli sÄ att politikerna kommer att fatta andra beslut Àn de som föreslÄs. Det kan potentiellt skapa onödig oro och förvirring för invÄnarna. Inte minst för barnen.
En viktig fundering i sammanhanget nÀr förskolor och skolor nu planeras att lÀggas ner eller förÀndras pÄ ett omfattande sÀtt Àr dÀrför om barnperspektivet verkligen kommer att beaktats i en tillrÀckligt hög grad. UtifrÄn att barnkonventionen Àr lag Àr det ett krav att bland annat kommuner ska ta hÀnsyn till konsekvenserna för barn och Àven förvÀntas ta reda pÄ vad barnen sjÀlva tycker om förÀndringarna.
Tiden frÄn det att förslagen presenteras till att ett beslut förvÀntas tas i bildningsnÀmnden Àr ungefÀr en mÄnad. Det Àr en vÀldigt kort tid för att bearbeta en sÄ stor förÀndring och tiden mÄste dÀrför anvÀndas klokt. Bland annat genom att pÄ ett rimligt sÀtt föra dialog med förÀldrar och elever.
FrÄgan Àr dock om det verkligen hinns med?