Tack Skolverket för kaoset

Barnen förstÄr inte, förÀldrar försöker förstÄ och kÀmpar för att hjÀlpa. Den postmodernistiska kunskapssynen har satt hela skolan i gungning.

MÄnga av de uppgifter som barn och ungdomar fÄr Àr pÄ en nivÄ som hör hemma pÄ högskolan, skriver ledarskribenten.

MÄnga av de uppgifter som barn och ungdomar fÄr Àr pÄ en nivÄ som hör hemma pÄ högskolan, skriver ledarskribenten.

Foto: Annika Byrde

Ledare2023-02-23 05:30
Detta Àr en ledare. MVT:s ledarsida Àr oberoende liberal.

I tidningen ÄmneslĂ€raren berĂ€ttar en anonym mamma om hur hon gjort sin gymnasieungdoms skoluppgifter. Hon vet att det inte Ă€r tillĂ„tet. Men hon gjorde det Ă€ndĂ„ eftersom det inte fanns nĂ„got alternativ. För dottern var de mĂ„nga och komplicerade uppgifterna sĂ„ övervĂ€ldigande att det inte fungerade. Mamman Ă€r sjĂ€lv disputerad men hade trots det svĂ„righeter att genomföra det lĂ€raren begĂ€rde. 

“Ofta fick jag ringa runt till kollegor och förĂ€ldrar för att verkligen förstĂ„ vad eleverna skulle göra. Jag slet med mĂ„nga uppsatser lĂ„ngt in pĂ„ nĂ€tterna. Det Ă€r mycket svĂ„rare Ă€n nĂ€r jag gick pĂ„ gymnasiet för över 30 Ă„r sedan. MĂ„nga uppgifter krĂ€ver mer Ă€n pĂ„ mĂ„nga univer­sitetskurser,” sĂ€ger kvinnan som tidningen valt att kalla Åsa (ÄmneslĂ€raren 20/2).

Åsa Ă€r lĂ„ngt ifrĂ„n ensam. TvĂ€rtom delas hennes erfarenheter av förĂ€ldrar över hela landet. Att inte försöka hjĂ€lpa nĂ€r ens barn stĂ€lls inför uppgifter som de överhuvudtaget inte förstĂ„r Ă€r inte ett alternativ. Men nĂ€r inte ens akademikerförĂ€ldrar klarar av att analysera, redovisa, söka upp och vĂ€rdera information pĂ„ det sĂ€tt skolan (och i förlĂ€ngningen Skolverket) efterfrĂ„gar Ă€r det nĂ„got som Ă€r snett. LikasĂ„ nĂ€r barn kĂ€mpar för att redovisa kĂ€llor pĂ„ ett mer omfattande sĂ€tt Ă€n vad som krĂ€vs pĂ„ universitetet. 

Redan för fem Ă„r sedan gjorde Sveriges Radios Ekoredaktion en granskning som visade hur den postmodernistiska kunskapssyn som genomsyrar svensk skola skapar förvirring sĂ„vĂ€l bland elever, vilka saknar tillrĂ€ckliga grundkunskaper för att ta sig an de avancerade uppgifter som lĂ€ggs framför dem, som bland förĂ€ldrar. Det Ă€r tveksamt om ens lĂ€rare egentligen förstĂ„r vad det Ă€r som pĂ„gĂ„r. Högstadieelever förvĂ€ntas göra arbeten pĂ„ en nivĂ„ man normalt utkrĂ€ver av högskolestudenter och nĂ€r de misslyckas blir betygen dĂ€refter. De ungas kunskaper blir samtidigt allt sĂ€mre och ingen politiker verkar bry sig tillrĂ€ckligt för att agera mot Skolverket vilket Ă€r den myndighet som huvudsakligen orsakat kaoset. 

Visserligen har mindre detaljerade betygskriterier införts frĂ„n och med hösten 2022 och lĂ€rarna givits större manöverutrymme i förhĂ„llande till matriserna. Men det Ă€r lĂ„ngt ifrĂ„n tillrĂ€ckligt och fortfarande kvarstĂ„r grundproblemet – skolans kunskapsrelativistiska fokus. 

SÄ lÀnge detta fortgÄr kommer de förÀldrar som kan att sitta nÀtterna igenom och slita med sina barns skoluppgifter. De barn vars förÀldrar inte kan eller vill riskerar att hamna lÄngt efter betygsmÀssigt. OrÀttvist? Javisst. Det kan vi tacka Skolverket för.