I tidningen ĂmneslĂ€raren berĂ€ttar en anonym mamma om hur hon gjort sin gymnasieungdoms skoluppgifter. Hon vet att det inte Ă€r tillĂ„tet. Men hon gjorde det Ă€ndĂ„ eftersom det inte fanns nĂ„got alternativ. För dottern var de mĂ„nga och komplicerade uppgifterna sĂ„ övervĂ€ldigande att det inte fungerade. Mamman Ă€r sjĂ€lv disputerad men hade trots det svĂ„righeter att genomföra det lĂ€raren begĂ€rde.
âOfta fick jag ringa runt till kollegor och förĂ€ldrar för att verkligen förstĂ„ vad eleverna skulle göra. Jag slet med mĂ„nga uppsatser lĂ„ngt in pĂ„ nĂ€tterna. Det Ă€r mycket svĂ„rare Ă€n nĂ€r jag gick pĂ„ gymnasiet för över 30 Ă„r sedan. MĂ„nga uppgifter krĂ€ver mer Ă€n pĂ„ mĂ„nga univerÂsitetskurser,â sĂ€ger kvinnan som tidningen valt att kalla Ă
sa (ĂmneslĂ€raren 20/2).
Ă
sa Àr lÄngt ifrÄn ensam. TvÀrtom delas hennes erfarenheter av förÀldrar över hela landet. Att inte försöka hjÀlpa nÀr ens barn stÀlls inför uppgifter som de överhuvudtaget inte förstÄr Àr inte ett alternativ. Men nÀr inte ens akademikerförÀldrar klarar av att analysera, redovisa, söka upp och vÀrdera information pÄ det sÀtt skolan (och i förlÀngningen Skolverket) efterfrÄgar Àr det nÄgot som Àr snett. LikasÄ nÀr barn kÀmpar för att redovisa kÀllor pÄ ett mer omfattande sÀtt Àn vad som krÀvs pÄ universitetet.
Redan för fem Är sedan gjorde Sveriges Radios Ekoredaktion en granskning som visade hur den postmodernistiska kunskapssyn som genomsyrar svensk skola skapar förvirring sÄvÀl bland elever, vilka saknar tillrÀckliga grundkunskaper för att ta sig an de avancerade uppgifter som lÀggs framför dem, som bland förÀldrar. Det Àr tveksamt om ens lÀrare egentligen förstÄr vad det Àr som pÄgÄr. Högstadieelever förvÀntas göra arbeten pÄ en nivÄ man normalt utkrÀver av högskolestudenter och nÀr de misslyckas blir betygen dÀrefter. De ungas kunskaper blir samtidigt allt sÀmre och ingen politiker verkar bry sig tillrÀckligt för att agera mot Skolverket vilket Àr den myndighet som huvudsakligen orsakat kaoset.
Visserligen har mindre detaljerade betygskriterier införts frĂ„n och med hösten 2022 och lĂ€rarna givits större manöverutrymme i förhĂ„llande till matriserna. Men det Ă€r lĂ„ngt ifrĂ„n tillrĂ€ckligt och fortfarande kvarstĂ„r grundproblemet â skolans kunskapsrelativistiska fokus.
SÄ lÀnge detta fortgÄr kommer de förÀldrar som kan att sitta nÀtterna igenom och slita med sina barns skoluppgifter. De barn vars förÀldrar inte kan eller vill riskerar att hamna lÄngt efter betygsmÀssigt. OrÀttvist? Javisst. Det kan vi tacka Skolverket för.
Tack Skolverket för kaoset
Barnen förstÄr inte, förÀldrar försöker förstÄ och kÀmpar för att hjÀlpa. Den postmodernistiska kunskapssynen har satt hela skolan i gungning.
MÄnga av de uppgifter som barn och ungdomar fÄr Àr pÄ en nivÄ som hör hemma pÄ högskolan, skriver ledarskribenten.
Foto: Annika Byrde
Detta Àr en ledare. MVT:s ledarsida Àr oberoende liberal.