TÄgen backar in i framtiden

Om tÄgresor ska vara ett realistiskt alternativ för mÀnniskor i framtiden behövs stora satsningar och bÀttre fungerande styrmedel.

Information om eller nÀr tÄget gÄr kan ibland ta hopplöst lÄng tid, skriver ledarskribenten.

Information om eller nÀr tÄget gÄr kan ibland ta hopplöst lÄng tid, skriver ledarskribenten.

Foto: Fredrik Persson/TT

Ledare2022-12-10 05:30
Detta Àr en ledare. MVT:s ledarsida Àr oberoende liberal.

Det styrmedel som regering och riksdag infört för att minska störningarna i jÀrnvÀgstrafiken fungerar inte. Det menar Riksrevisionen i en aktuell rapport. Kvalitetsavgifter, vilket innebÀr att den part som orsakar en försening (till exempel Trafikverket) ska betala en avgift till den andra parten (till exempel SJ eller nÄgot annat jÀrnvÀgsföretag) och regressrÀtt, vilket Àr ett komplement till kvalitetsavgifterna som ger jÀrnvÀgsföretag rÀtt att begÀra ersÀttning för sina och sina kunders merkostnader, saknar enligt myndigheten förutsÀttningar att effektivt kunna motverka tÄgförseningar.

Att den svenska jĂ€rnvĂ€gstrafiken Ă€r ett haveri kan ingen som varit i nĂ€rheten av ett tĂ„g den senaste tiden ha undgĂ„tt. Att boka en tĂ„gresa Ă€r numera ofta som att spela roulette. Om eller nĂ€r man kommer fram finns det inga garantier för. Har man tur Ă€r förseningen överkomlig. I vĂ€rsta fall blir man fast halvvĂ€gs i vĂ€ntan pĂ„ en ersĂ€ttningsbuss som kan vara full eller ickeexisterande. 

MĂ„nga Ă€r de som Ă€r pĂ„ vĂ€g nĂ„gonstans och blir sittande i timmar pĂ„ centralstationer och resecentrum i vĂ€ntan pĂ„ besked utan att nĂ„got sĂ„dant kommer. Plötsligt kan tĂ„get efter att avgĂ„ngstiden har blivit framflyttad gĂ„ng pĂ„ gĂ„ng försvinna, utan ett spĂ„r frĂ„n informationstavlan. Att söka ersĂ€ttning för uteblivna eller försenade tĂ„g eller taxiresor man tvingats till Ă€r dessutom sĂ„ krĂ„ngligt att mĂ„nga ger upp.  

Det transportslag som i en tid dĂ„ beroendet av fossila brĂ€nslen mĂ„ste ned framhĂ„llits som framtiden, tycks i allt högre grad tillhöra dĂ„tiden. De som kan och har rĂ„d vĂ€ljer bort tĂ„get till förmĂ„n för bil eller flyg. SĂ€mre för miljön men bĂ€ttre för sĂ„vĂ€l arbetsliv som för möjligheten att tillbringa tid med vĂ€nner och familj. 

Under första halvĂ„ret 2022 var antalet tĂ„g som stĂ€lldes in med kort varsel fler Ă€n under 2020 och 2021 tillsammans. Enligt Trafikverket Ă€r antalet sent instĂ€llda avgĂ„ngar fler Ă€n pĂ„ 10 Ă„r. Det duger inte. Sverige behöver en fungerande tĂ„gtrafik som mĂ€nniskor kan lita pĂ„. Om hela landet ska leva och det ska vara möjligt att bo pĂ„ en ort och arbeta pĂ„ en annan samtidigt som vi minskar bilberoendet Ă€r tĂ„gen en grundförutsĂ€ttning. 

Riksrevisionen rekommenderar regeringen att följa upp och se över regressystemets kostnadseffektivitet och styreffekt. Man vill Àven att Trafikverket utvecklar metoder för att registrera orsakskoder för jÀrnvÀgsföretagens följdförseningar. Det lÄter som en bra början. Det Àr bara för infrastrukturmininster Andreas Carlson (KD) och Trafikverket att sÀtta igÄng. SÄ hÀr kan vi inte ha det.