Det styrmedel som regering och riksdag infört för att minska störningarna i jÀrnvÀgstrafiken fungerar inte. Det menar Riksrevisionen i en aktuell rapport. Kvalitetsavgifter, vilket innebÀr att den part som orsakar en försening (till exempel Trafikverket) ska betala en avgift till den andra parten (till exempel SJ eller nÄgot annat jÀrnvÀgsföretag) och regressrÀtt, vilket Àr ett komplement till kvalitetsavgifterna som ger jÀrnvÀgsföretag rÀtt att begÀra ersÀttning för sina och sina kunders merkostnader, saknar enligt myndigheten förutsÀttningar att effektivt kunna motverka tÄgförseningar.
Att den svenska jÀrnvÀgstrafiken Àr ett haveri kan ingen som varit i nÀrheten av ett tÄg den senaste tiden ha undgÄtt. Att boka en tÄgresa Àr numera ofta som att spela roulette. Om eller nÀr man kommer fram finns det inga garantier för. Har man tur Àr förseningen överkomlig. I vÀrsta fall blir man fast halvvÀgs i vÀntan pÄ en ersÀttningsbuss som kan vara full eller ickeexisterande.
MÄnga Àr de som Àr pÄ vÀg nÄgonstans och blir sittande i timmar pÄ centralstationer och resecentrum i vÀntan pÄ besked utan att nÄgot sÄdant kommer. Plötsligt kan tÄget efter att avgÄngstiden har blivit framflyttad gÄng pÄ gÄng försvinna, utan ett spÄr frÄn informationstavlan. Att söka ersÀttning för uteblivna eller försenade tÄg eller taxiresor man tvingats till Àr dessutom sÄ krÄngligt att mÄnga ger upp.
Det transportslag som i en tid dÄ beroendet av fossila brÀnslen mÄste ned framhÄllits som framtiden, tycks i allt högre grad tillhöra dÄtiden. De som kan och har rÄd vÀljer bort tÄget till förmÄn för bil eller flyg. SÀmre för miljön men bÀttre för sÄvÀl arbetsliv som för möjligheten att tillbringa tid med vÀnner och familj.
Under första halvÄret 2022 var antalet tÄg som stÀlldes in med kort varsel fler Àn under 2020 och 2021 tillsammans. Enligt Trafikverket Àr antalet sent instÀllda avgÄngar fler Àn pÄ 10 Är. Det duger inte. Sverige behöver en fungerande tÄgtrafik som mÀnniskor kan lita pÄ. Om hela landet ska leva och det ska vara möjligt att bo pÄ en ort och arbeta pÄ en annan samtidigt som vi minskar bilberoendet Àr tÄgen en grundförutsÀttning.
Riksrevisionen rekommenderar regeringen att följa upp och se över regressystemets kostnadseffektivitet och styreffekt. Man vill Àven att Trafikverket utvecklar metoder för att registrera orsakskoder för jÀrnvÀgsföretagens följdförseningar. Det lÄter som en bra början. Det Àr bara för infrastrukturmininster Andreas Carlson (KD) och Trafikverket att sÀtta igÄng. SÄ hÀr kan vi inte ha det.
TÄgen backar in i framtiden
Om tÄgresor ska vara ett realistiskt alternativ för mÀnniskor i framtiden behövs stora satsningar och bÀttre fungerande styrmedel.
Information om eller nÀr tÄget gÄr kan ibland ta hopplöst lÄng tid, skriver ledarskribenten.
Foto: Fredrik Persson/TT
Detta Àr en ledare. MVT:s ledarsida Àr oberoende liberal.