Upphandlingshaverierna mÄste upphöra

Att offentliga upphandlingar misslyckas och drar över budget framstÄr ibland mer som en regel Àn undantag, och det Àr inte lÀtt att att komma tillrÀtta med problemen.

Nya Karolinska i Solna Àr ett exempel pÄ en upphandling som spÄrat ur, med ökade kostnader och stor anvÀndning av konsulter som följd.

Nya Karolinska i Solna Àr ett exempel pÄ en upphandling som spÄrat ur, med ökade kostnader och stor anvÀndning av konsulter som följd.

Foto: Jonas Ekströmer/TT

Ledare2020-06-08 05:00
Detta Àr en ledare. MVT:s ledarsida Àr oberoende liberal.

LĂ€kare som sĂ€ger upp sig för att journalsystemet inte fungerar. Sjukhusbyggen, vĂ€gar eller jĂ€rnvĂ€gsspĂ„r som kostar miljarder mer Ă€n berĂ€knat. IT-system som kostat hundratals miljoner men inte gĂ„r att anvĂ€nda. Att offentliga upphandlingar misslyckas och drar över budget framstĂ„r ibland som mer regel Ă€n undantag. 

Det intrycket minskar inte efter en lĂ€sning av rapporten “Cost Overrun and Procurement Competence in Sweden” frĂ„n tankesmedjan SNS. DĂ€r uppskattar Giancarlo Spagnolo, professor i nationalekonomi vid Handelshögskolan i Stockholm, att upphandlingsmisstagen varje Ă„r kostar sĂ„ mycket som tvĂ„ procent av BNP – cirka 100 miljarder kronor – utöver att varorna och tjĂ€nsterna i vissa fall hĂ„ller lĂ€gre kvalitet Ă€n man tĂ€nkt sig. 

Summorna Ă€r enorma, liksom besparingspotentialen, men att komma tillrĂ€tta med problemen Ă€r betydligt lĂ€ttare sagt Ă€n gjort. Upphandlingarna Ă€r komplexa i sig, Ă€ven bortsett frĂ„n att det genomförs mĂ„nga tusen om Ă„ret i alla tĂ€nkbara branscher, bestĂ€llda av personer pĂ„ helt olika nivĂ„er – frĂ„n statliga generaldirektörer till kommunala handlĂ€ggare – och med vitt skilda kompetenser. 

KunskapsnivĂ„erna mĂ„ste höjas bĂ„de inom specifika bransch- och Ă€mnesomrĂ„den, och kring hur bra upphandlingar genomförs. Spagnolo vill bland annat se mastersprogram i upphandling pĂ„ universitetsnivĂ„. Studenter med Ă€mneskunskaper i ett visst omrĂ„de, eller personer som redan arbetar pĂ„ en myndighet eller ett offentligt bolag, skulle pĂ„ sĂ„ sĂ€tt kunna bygga pĂ„ sin utbildning och fĂ„ dokumenterad kompetens inom upphandling. 

Det Ă€r definitivt ett förslag i rĂ€tt riktning. Samtidigt framstĂ„r det som att det inom upphandlingsomrĂ„det redan finns stora kunskapsbanker som utnyttjas allt för dĂ„ligt. Sverige har exempelvis redan en myndighet vid namn Upphandlingsmyndigheten, vars syfte Ă€r att utveckla och förmedla kunskap om hur man genomför upphandlingar pĂ„ ett bra sĂ€tt. De mĂ„nga offentligt upphandlade IT-haverierna – frĂ„n Nya Karolinska till Kronofogden och Stockholms stads skolplattform – verkar inte ha lĂ€rt nĂ„got av att det finns en myndighet vid namn Myndigheten för digital förvaltning, som tagit fram grundligt material och verktyg för IT-upphandlingar. 

Resurser finns, men utnyttjas inte. Det ansvaret Àr ytterst politiskt. Att vÀnda alla tusentals offentliga upphandlingar till succé i en handvÀndning lÄter sig inte göras, men en bra början Àr att krÀva av bÄde politiker och tjÀnstemÀn att de utnyttjar den kunskap som redan finns vid deras fingertoppar.