Det som borde ha varit en kort historia om problem vid uppstarten utvecklas nu till en tragisk följetong. Ett halvÄr efter den första vÀndan av allvarlig kritik rapporteras det om fortsatta problem. BristfÀllig mat och undermÄliga förutsÀttningar för personalen att utföra sitt uppdrag Àr tvÄ huvudpunkter.
Det Àr fullt rimligt att vi reagerar med ilska och upprördhet nÀr vi tar del av berÀttelser som dessa. Det Àr en sund reaktion, eftersom det visar att vi bryr oss om mÀnniskor i vÄr nÀrhet nÀr de drabbas av bakslag eller vanvÄrd. Det fÄr aldrig bli en normalitet att mÀnniskor far illa. Likgiltighet Àr farligt.
Det Àr samtidigt viktigt att hÄlla huvudet kallt och fundera pÄ vad som Àr relevant att bli upprörd över. Fokusera pÄ problemen i sig, hur de kan hanteras och hur de kan motverkas i framtiden. Identifiera orsaker och vidta ÄtgÀrder. StÀll krav och gör att problemen blir lösta.
Kritiken mot Attendo förefaller vara motiverad. En svĂ„righet i sammanhanget Ă€r att en del som tar del av problemnyheter reagerar i affekt och angriper faktorer som i sjĂ€lva verket inte Ă€r egentliga orsaker. NĂ„gonting som ofta hamnar i centrum, trots att det inte nödvĂ€ndigtvis Ă€r en orsak, Ă€r driftsformen. I klartext Ă€r det vanligt att privata vĂ„rdgivare fĂ„r hĂ„rd kritik just för att de Ă€r privata vĂ„rdgivare, oavsett om det Ă€r relevant eller inte. Ăven denna gĂ„ng Ă€r sĂ„ fallet, frĂ€mst frĂ„n VĂ€nsterpartiet lokalt.
Det finns tyvÀrr mÄnga exempel dÀr kommunal drift missköts, med följd att mÀnniskor skadas eller blir lidande. Det sker inom alla omrÄden i offentlig verksamhet, men det Àr extremt sÀllan som kritiker ifrÄgasÀtter den kommunala driftsformen. SÀrskilt inte vÀnsterpartister. Motsvarande situation gÀller Àven inom vÄrden, dÀr regionerna sjÀlva tyvÀrr inte alltid lyckas helt med verksamhet i egen regi.
Det Àr rimligt och bra att mÀnniskor blir upprörda över missförhÄllanden och orÀttvisor. Det Àr dÀremot inte rimligt att utgÄ frÄn att privat drift Àr en orsak till missförhÄllanden. Under pandemin har spridningen av coronaviruset exempelvis varit lÀgre pÄ privata Àldreboenden Àn i kommunala.
Det som Àr positivt i sammanhanget Àr att socialnÀmndens förvaltning aktivt följer upp det som sker. Det Àr lÄngt ifrÄn alltid som viktig uppföljning genomförs pÄ ett sÀtt som medborgarna borde kunna förvÀnta sig. Det Àr en viktig orsak till att upphandlingar ibland blir misslyckade.
Förtroende Àr bra, men ibland Àr kontroll avsevÀrt bÀttre. Oavsett driftsform.