Trots att Landsbygdspartiet är mycket litet i svensk politik är landsbygdspolitiken i högsta grad ett relevant ämne som berör många. Därför är det dags för politiker i allmänhet att inse landsbygdens kraft och en intressant debatt mellan de två blocken har precis tagit ny fart i Motala.
”Hela Sverige ska leva” är en klassisk slogan som många svenskar känner igen. Det är inte bara en organisation för byalag och hembygdsföreningar utan ett koncept som är en förutsättning för att Sverige ska klara sig i den allt tuffare konkurrensen från omvärlden.
När nu Vänsterpartiet vill profilera sig som ett parti för landsbygden finns det en hel del intressant att ta del av, inte minst stärkt infrastruktur både för järnväg och digital kommunikation. Det är dock inget unikt i sig, flera partier har samma viktiga grundtankar.
Inte minst Centerpartiet som pendlar kring de magiska fyra procenten har på allvar tagit upp kampen och vill behålla sin tidigare starka ställning på landsbygden. Även Folkpartiet försöker positionera sig och i början av februari tillsattes en arbetsgrupp för att stärka politiken på området.
På det lokala planet i Motala är landsbygdspolitiken aktuell, i och med att just Folkpartiet med Kjell Fransson i spetsen nu kritiserar styrande Solidariskt Motala. Måltavlan är primärt Vänsterpartiet, som leder Tekniska nämnden. Anledningen är att nämndens sparåtgärder slår hårt mot landsbygden. Stödet till enskilda vägar och belysning försvinner och kostnaden lämpas över på de boende.
Vänsterpartiets nämndordförande Anders Andersson svarar med klassiska floskler, att det handlar om att göra tydliga prioriteringar och att agerandet är det minst dåliga utifrån situationen. Förvisso kan floskler stämma väl överens med verkligheten ibland, men i det aktuella fallet visar de tydliga prioriteringarna att just landsbygden får ta smällen när de rödgröna får välja. Det är ingenting som gemene man utanför Motalas tätortsgräns jublar över.
Andersson ställer också Fransson mot väggen och efterfrågar konkreta alternativa lösningar från Folkpartiet. Det är ett befogat drag, som förhoppningsvis får sin fortsättning och driver både debatten och landsbygdens situation framåt. Moderaternas vice ordförande i nämnden Sören Hjelm har dock redan i januari presenterat Allians Motalas alternativ, ett generellt sparkrav på en halv procent.
Därtill har de borgerliga länge argumenterat för ökade stöd till underhåll av vägar och fastigheter, vilket skulle innebära en förstärkning av nämndens budget. Nu väntar vi med spänning på nästa inlägg i den i högsta grad relevanta landsbygdsdebatten.