M, S och FP bäst i Motalas sociala medier

Valrörelsen under hösten 2014 är den första som på allvar förtjänar att kopplas ihop med kampanjande och aktivitet på sociala medier.

Motala2014-09-10 06:00
Detta är en ledare. MVT:s ledarsida är oberoende liberal.

Vårens val till Europaparlamentet gav ett litet smakprov, men kom inte hela vägen fram. Ledarsidan har i dag tagit en närmare titt hur på Motalas lokala partier lyckas att nå ut med sina budskap hos den största aktören Facebook. I och med att statistiken för de olika aktörernas inlägg inte är tillgängliga för utomstående får det bli en mer kvalitativ analys utifrån en kombination av antalet person som gillar partiets sida och hur bra budskapen förs fram.

Centerpartiet (81 följare) är uppenbart närvarande och tänkande. Lokala budskap finns, även om rikspolitiken tar överhanden och det framför allt är information om valarbetet som lyfts fram. Ambitiöst, men det når inte hela vägen fram. Vidare till Folkpartiet (70) som lyfter fram sin lokala valfilm. Den har för många budskap och är för lång, men greppet är positivt. Budskapet ligger i fokus, men framför allt bilder illustrerade med kreativa och talande pratbubblor sticker ut rejält.

Kristdemokraterna (46) faller lite i samma fälla som Centerpartiet när det gäller att berätta mer om arbetet än om sakfrågorna, dessutom är aktiviteten begränsad. Ett stort plus dock för att den kreativa valbyrån, som är precis vad den låter som, lyfts fram förtjänstfullt. Miljöpartiet (21) har förvirrande nog två olika sidor på Facebook, varav den ena är aktiv. På denna finns en väl avvägd blandning mellan budskap och exempel på aktiviteter och evenemang i valrörelsen. De gröna faller dock pladask på att ha väldigt få följare.

Flest antal följare i Alliansen (143) har Moderaterna, som också är överlägset mest aktiva i genomgången. Här finns uppenbart en tydlig strategi som genomförs. De är nästan löjligt aktiva, vilket gör att besökaren översvämmas med information. Allra störst är dock föga förvånande Socialdemokraterna (249), som även de är mycket aktiva och bevisligen har upptäckt evenemangsfunktionen på Facebook. De är dock lite väl förtjusta i den, vilket gör att besökaren dränks i evenemang. Tummen upp för de två största partierna alltså.

Sverigedemokraterna (148) verkar ha somnat in i dvala lagom till valet, eftersom deras senaste inlägg skrevs den 13 augusti. Underkänt. Vänsterpartiet (134) är betydligt vassare i både aktivitet och retorik, men budskapen från riksplanet överskuggar de lokala som tyvärr kommer lite i skymundan. Jonas Sjöstedt må vara skicklig, men han känns inte särskilt mycket Motala.

Sammanfattningsvis är det alltså de två stora partierna Moderaterna och Socialdemokraterna som sett till helheten lyckas bäst med sin aktivitet på Facebook. När det gäller att föra fram sina lokala budskap på ett lyckat sätt måste ändå Folkpartiet framhållas som en rejäl outsider. Att se partiets förstanamn Kjell Fransson spela golf i hålen på Motalas gator får nog de flesta att le, oavsett politisk hemvist.

Läs mer om