Det gångna året 2012 kan i Motalas fall till stor del klassas som byggnadsverkens år. Stort fokus har legat på den minst sagt historiska Skepparpinan, som tar steg för steg mot färdigställande. Även om det återstår att se hur kostnadsbilden för bil- och lastbilsresenärerna som vill använda bron kommer att se ut är det ett intressant färdigställande som ligger framför oss. Mycket kommer att förändras.
En mindre munter diskussion för styrande Solidariskt Motala har handlat om en annan byggnad, nämligen bandyhallen och dess vara eller inte vara. Förhoppningsvis kan röran kring kultur och fritidsverksamheterna redas ut så att tjänstemännen kan arbeta utifrån tydligare direktiv framöver.
Kaos har det också varit kring de rödgrönas budgetar, ackompanjerat av interna motsättningar mellan kommunstyrelse och kommunfullmäktige. Oppositionen i form av Alliansen har haft många chanser att komma med befogad kritik, som i längden mycket väl kan påverka valet 2014.
För Vadstenas del har 2012 bland annat bjudit på en uppochnedvänd värld med skattesatserna, där Alliansen har valt att höja skatten. Den rödgröna oppositionen protesterade vilt, i strid med det sedvanliga beteendet. Kombinerat med den stora skattehöjningen i landstinget kan det oavsett vad man tycker om sakfrågan bli märkbart färre slantar i vadstenabornas plånböcker under 2013.
Om vi blickar framåt mot de stora ämnen som kommer att stjäla rubriker under 2013 är ekonomin i båda kommunerna heta kandidater på olika sätt. Även Stora torget i Vadstena har potential att bli en snackis. Anledningen är att det kanske inte borde vara högsta prioritet att i ekonomiskt tuffa tider göra om torget, därtill är den föreslagna utformningen värd att diskutera närmare.
Den östgötska spåkulan visar vidare att Polisens situation i de västra länsdelarna också har stor potential att kunna bli ett hett ämne under året. De lokala organisatoriska bristerna har gett både otrygghet och oro internt, vilket garanterat inte ger positiva effekter externt mot samhället. I och med att Polisen är väldigt viktig för tryggheten i närområdet är detta oroande för vår västra länsdel.
Det i övrigt största som kommer att hända är ändå att Östgötapendeln begår sin premiär på sträckan Mjölby-Motala den 8 april i år. Det är givetvis positivt att Motala, och för den delen även Vadstena, får bättre förbindelser till övriga delar av länet.
Samtidigt kan det konstateras att pendeltåget även får negativa konsekvenser. Busslinje 660 läggs ner och ett antal andra linjer som hittills har varit viktiga för befolkningen på landsbygden kan räkna med neddragningar. Det här är i längden ett stort problem för både de boende och kommunen som helhet. Vi lär få anledning att återkomma i ärendet.