Åtta år efter att fyrfackskärl infördes i Motala och Vadstena har vi blivit allt bättre på att sortera våra sopor. Det är ett av skälen till att fyrfackskärlen nu byggs om. Ett annat är att få ner tyngdpunkten i sopbilarna och slippa åka extra turer för att hämta upp de gröna påsarna med matavfall.
– Det beslut som togs då om placering av avfallstyper i kärlen var väldigt bra volymmässigt. Men att ha matavfall i en insats som lyfts högst upp i bilen var ingen bra lösning. Utrymmet i bilen var för litet och vi fick åka runt och mellantömma, säger Fredrik Johansson, utvecklingsledare på avfallsenheten.
– Nu flyttar vi det så det hamnar i ett större utrymme nere i bilen. Då blir också tyngdpunkten helt annorlunda. Att köra en bil där det tyngsta ligger högst upp på ena sidan är inte roligt, fortsätter han.
Sedan fyrfackskärlen infördes har andelen förpackningar i kärlen ökat med 36 procent. Samtidigt har restavfallet, alltså det avfall som bränns upp, minskat med 20 procent. Hushållen har helt enkelt blivit bättre på att källsortera sitt avfall.
– När man sorterar bättre så blir det bättre för alla. Förpackningsavfall är ju en resurs medans restavfall bara är en kostnad. Därför höjde vi inte avfallstaxan till 2025 och nu sänker vi den till och med, säger Fredrik Johansson.
Den förbättrade sorteringen får också konsekvenser när kärlen byggs om. För där får pappersförpackningar ett något större utrymme och töms även framöver varannan vecka. Nu får även restavfall ett större fack i kärlet men hamnar i kärlet som bara töms var fjärde vecka. Vilket innebär en volymminskning från 240 liter till 165 liter för restavfall på fyra veckor.
– Sorterar du bra så räcker det för de flesta. Sen tog vi beslut om att du fortsatt kan köpa till ett extrakärl för restavfall om du har behov av det. Det är extremt billigt prissatt för att vi inte vill straffa den som är sjuk eller har småbarn. Så man kan köpa till ett 190 liter kärl med tömning var fjärde vecka för 332 kronor om året.
Hittills har kärl bytts ut till drygt 3000 av de totalt 12 000 hushåll som berörs.
– Vi kör Motala tätort först innan vi går över till Vadstena, Borensberg och därefter landsbygden.
Vad kostar det att bygga om alla fyrfackskärl?
– Det kostar ungefär 14 miljoner. Men det är jätteviktigt att kunderna förstår att det inte är skattepengar som finansierar det. Vi får ersättning för förpackningsinsamlingen från förpackningsproducenterna och i kombination med den förbättrade sorteringen minskar våra kostnader.