Bilarna som kommer att sälja mest 2015

Bilhandlarna tippar vilka modeller som kommer att sälja mest under 2015 i Linköping. Märke för märke.
Klicka här för att se listan för Norrköping.

Fornminnesbrott. Två av de åtalade vid hovrättsförhandlingarna. I förgrunden de tres advokater Lars Dahlström, Eric Dufvemmark och Bengt Loquist. Foto: Joel Nilsson

Fornminnesbrott. Två av de åtalade vid hovrättsförhandlingarna. I förgrunden de tres advokater Lars Dahlström, Eric Dufvemmark och Bengt Loquist. Foto: Joel Nilsson

Foto: Tobias Wallström

Bil2015-03-24 09:30

ALFA ROMEO 

- Alfa Romeo Giulietta, säger Jacob Axelius försäljningschef på Hedin bil.

Vad tilltalar kunderna?

- Formerna, många tycker att de är fina med sitt eget formspråk. 

AUDI 

- A4 Avant, i november kommer den nya A4:an med ny plattform, säger Richard Willborg, märkesansvarig på Engströms bil.

Vad tilltalar kunderna?

- Prisvärd och genuin. Kombin har bra med lastmöjligheter för golfbagarna och fjällresan.

BMW 

- BMW 5-serie, säger Maria Ljungblad, marknadsansvarig på Björkmans bil.

Vad tilltalar kunderna?

- Framförallt komfort, design och körglädje. En bra paketstruktur till tjänstebilskunderna.

Citroën 

- Citroën C4 Cactus, säger Maria Ljungblad, marknadsansvarig på Björkmans bil.  

Vad tilltalar kunderna?

En tuff, modern bil med hög komfort. Den visar Citroëns inställning och nya idéer. 

DACIA 

- DACIA Duster, säger Pär Stjärnberg, marknadschef på Rejmes.

Vad tilltalar kunderna?

- Mycket bil för pengarna. Billig, robust, bra kvalité och tre års garanti.

FIAT 

- Fiat Freemont, säger Jacob Axelius försäljningschef på Hedin bil. 

Vad tilltalar kunderna?

- Utrymmena och prestandan. Man får mycket bil för pengarna, bland annat 4-hjulsdrift, automat och underhållningspaket med dvd-skärmar i baksätet.

FORD 

- Ford Focus kommer att sälja mest, säger Pär Stjärnberg, marknadschef på Rejmes.

Vad tilltalar kunderna?

- Pris och utrustning är attraktivt i kombination med hög säkerhet. 

HONDA 

- Honda Civic, den är konkurrenskraftig i klassen, säger Robert Almevik, försäljningschef på Sven Almevik bil. 

Vad tilltalar kunden?

- Väldigt smarta och fina utrymmeslösningar i en bil som inte är onödigt stor. Den kom i en ny modell 2014,  det är dessutom en trevlig bil på vägen. 

HYUNDAI

- Jag tror det kan bli nya i20, säger Joakim Lundquist, försäljningschef på Bilbyter.

Varför?

- Mycket bil för pengarna. Välutrustad och väldigt bra utrymme, stort baksäte och bagage. Den har även en väldigt snygg design. 

JEEP 

- Jeep Grand Cherokee, säger Jacob Axelius försäljningschef på Hedin bil

Vad tilltalar kunderna?

- Många gillar bilen som sådan, det är ett nischat märke. Kunden vill ha den typen av bil, en stor suv med fin komfort,  

KIA 

- Det blir Ceed. Svaret är ganska enkelt, en bil i c-segmentet (även kallad golfklassen, redaktionens anmärkning) kan vem som helst köpa egentligen, säger Christian Fornell försäljningschef på Bilbörsen.

Vad tilltalar kunderna?

- Bilen är välutrustad från början, man får väldigt mycket bil för pengarna ihop med en 7-års garanti.

LANCIA 

- Lancia Voyager, det är den enda modellen vi säljer, säger Jacob Axelius försäljningschef på Hedin bil. 

Vad tilltalar kunderna?

- Utrymmesmässigt en bra bil med komfort som passar barnfamiljen.

LEXUS 

- Lexus NX 300, garanterat, säger Magnus Nilsson, försäljningschef på Askling bil. 

Vad tilltalar kunderna? 

- Lagom storlek, passar många, ekonomisk eftersom det är en hybridbil.

MAZDA 

- Mazda 3, den kom i en ny modell 2014, säger säljaren Lasse Isvinge.

Vad tilltalar kunderna?

- Väldigt välutrustad, mycket bil för pengarna. 

MERCEDES

- Mercedes C-klass, det är vår volymbil, säger Jacob Axelius försäljningschef på Hedin bil.

Vad tilltalar kunderna?

-Komplett bil med fina köregenskaper, bra komfort och hög kvalitétskänsla. Och så är det en Mercedes, många säger att de vill ha en stjärna på grillen.  

MINI

- Mini 5-dörrars, säger Maria Ljungblad, marknadsansvarig på Björkmans bil.

Vad tilltalar kunderna?

- Nya MINI kom med 5-dörrar i slutet av förra året. En mindre premiumbil som ställer höga krav på design och prestanda. En bil som sticker ut med attityd.     

MITSUBISHI 

- Mitsubishi Outlander, Maria Ljungblad, marknadsansvarig på Björkmans bil.

Vad tilltalar kunderna?

- Praktisk SUV med mycket teknologi. Plug-in och eldrift. Miljöinriktningen blir mer och mer intressant för kunderna.

NISSAN 

- Nissan Quashqai, den kom i ny modell under 2014, säger Tomas Wiestål, försäljningschef på Biva. 

Vad tilltalar kunderna?

- Är lite högre och ser ut som en suv, det är ett väldigt populärt segment nu.

OPEL 

- Opel Astra. säger Tomas Wiestål, försäljningschef på Biva.

Vad tilltalar kunderna?

- Det är vår volymbil, låg bensinförbrukning, bra prisbild, säger Tomas Wiestål, försäljningschef på Biva.

PEUGEOT 

- Peugeout 308, säger Johan Berggren, försäljningschef på Appelskogs bil.

Vad tilltalar kunderna?

- Tillräckligt stor för en barnfamilj och tillräckligt liten för ett par. Fin bil att köra i kombination med de snåla motorerna,

RANGE ROVER 

Vilken bil tror du säljer mest 2015?

- Land Rover Discovery Sport, säger Jacob Axelius försäljningschef på Hedin bil.  

Varför?

- En helt ny modell, en stor suv som vi tror på.

RENAULT

- Renault Clio, säger Pär Stjärnberg, marknadschef på Rejmes.

Vad tilltalar kunderna?

- Känsloväckande design, formatet och ny modern teknik, säger Pär Stjärnberg, marknadschef på Rejmes.

SEAT 

- Seat Leon, säger Philip Hall, märkesansvarig på Engströms bil. 

Vad tilltalar kunderna?

- Den är framförallt snygg med fina linjer. Det är en säker bil också. 

SKODA

- Skoda Octavia, säger Niclas Winberg, märkesansvarig på Engströms bil.

Vad tilltalar kunderna?

- Modellen fick en helt ny plattform 2013 vilket gav ett lyft. En väldigt bra familjebil och modern teknik till en vettig peng.

SUBARU 

- Subaru Outback, säger Christian Fornell försäljningschef på Bilbörsen.   

Vad tilltalar kunderna?

- Vi har lojala kunder. Årets nya modell har en mer modern touch. Den tidigare modellen har vi haft i fem år nu. Det har varit vårat flaggskepp under många år. Den erbjuder mycket plats i bagage och baksäte. Bilen är rikligt utrustad och har fyrhjulsdrift.   

SUZUKI 

- Sx-cross, säger säljaren Lasse Isvinge på Almeviks motor.

Vad tilltalar kunderna?

- Den har en bra bensinmotor och fyrhjulsdrift till en vettig prislapp.

TOYOTA 

- Ganska övertygad om att Toyota Auris kommer att vara vår främsta volymmodell, säger Magnus Nilsson, försäljningschef på Askling bil.

Vad tilltalar kunderna?

- Lagom storlek på bil, trevlig design och den drar betydligt mindre än många andra bilar utan hybrid.

VOLKSWAGEN 

- Den nya modellen av Passat som vi har börjat sälja, säger Tomas Robertsson, märkesansvarig Engströms bil.

Vad tilltalar kunderna?

- De har blivit mer miljövänliga, vilket innebär att det har blivit lägre skatt på dem. Stor, rymlig och prisvärd, framförallt som tjänstebil.

VOLVO 

- V70 och XC70 kommer att vara ännu mer dominanta, säger Pär Stjärnberg, marknadschef på Rejmes.

Vad tilltalar kunderna?

- Både komfort och säkerhet är i toppklass. Det är troligen sista modellåret, vilket brukar innebära förmånligare priser.

Klicka här för att se listan för Norrköping.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om