I mitten av september skrev vi att Hotell Vik inte fått några utbetalningar från bokningstjänsten Booking.com. Det rör sig totalt om ett sexsiffrigt belopp kopplade till bokningar gjorda sedan hotellet öppnade i april i år.
Hur ser läget ut nu?
– Vi har fortfarande inte fått någon utbetalning, säger ägaren Johanna Ek.
Under hösten tog hotellet därför bort möjligheten att betala bokade rum via Booking.com och gick bara över till betalning på plats, men de har kvar bokningstjänsten via sidan.
– Det hela är så oseriöst och opålitligt, vi betalar fakturor för att vi har kvar rumsbokningar på deras sida, men de ser ingen skyldighet att fixa utbetalningarna till oss.
Booking.com grundades i Amsterdam 1996 och är ett av världens största digitala resebolag. Deras räckvidd gör att Hotell Vik trots allt har behövt överväga om de ska synas på plattformen.
Kommer ni ha kvar tjänsten?
– Ja, nu när kundernas betalningar inte längre går via dem fungerar det bra.
Hur känns situationen?
– Mest frustration att vi inte har fått pengarna. Vi jobbar på som vanligt och är tacksamma att företaget går väldigt bra ändå. Vi har fått fin respons på tillställningar vi anordnat, ett litet solsken i mörkret.
När MVT vände sig till Booking.com i mitten av september, meddelade företaget via en mejladress att de enbart svarar skriftligt. Då hänvisade de till en systemuppdatering under sommaren som en anledning till de uteblivna betalningarna till hotellet. De skrev vidare:
"Vi har eskalerat ärendet och kommer att arbeta direkt med dem, för att lösa detta. Vi ber om ursäkt för det besvär de upplevt".
Johanna Ek konstaterar att hotellet fick information om att systemunderhållet skulle äga rum i juli, men det framgick inte att utbetalningar skulle påverkas. Dessutom kom inga utbetalningar månaderna innan systemunderhållet inleddes.
När vi nu ställer nya frågor till Booking.com om de uteblivna utbetalningarna svarar de skriftligt:
"Vi har arbetat för att lösa problemet som drabbat denna hotellpartner. För att påskynda processen har vi bett hotellägarna om uppgifter för att kunna utföra en manuell utbetalning. Vi hoppas på att lösa problemet, så snart vi fått denna information från hotellägarna”.
Johanna Ek håller inte med.
– De har inte påskyndat processen på något sätt. De har alla uppgifter som går att få från oss.
Har ni fått hjälp utifrån i ärendet?
– Vi har tagit hjälp externt men det är i en tidig process än så länge.