Krossade fönsterrutor. Bortsparkade hĂ€ngrĂ€nnor och stuprör. Förstörda kortlĂ€sare till dörrar. En inkastad fyrverkeripjĂ€s i idrottshallen â mitt under en fotbollscup. Det har HĂ€llaskolan utsatts för under hösten.
â Det Ă€r mycket pengar som behöver betalas, som kunde lagts pĂ„ annat. Det Ă€r otroligt onödigt, tycker jag, sĂ€ger eleven Joakim Ljungmark.
Han upplever dock skolan som trygg. Flera andra elever instÀmmer i det.
â Jag har inte jĂ€ttebra perspektiv pĂ„ hur nĂ„gon annan har det, men för mig kĂ€nns det vĂ€ldigt tryggt, sĂ€ger Lowe Bergdahl.
â Det Ă€r vissa som sitter i korridorerna ensamma som ser lite rĂ€dda ut, men dĂ„ fĂ„r man tĂ€nka pĂ„ att prata med dem lite sĂ„ att de inte kĂ€nner sig utanför, sĂ€ger eleven Maya Hedlund.
En grund för att skapa trygghet Àr att skapa relationer, menar HÀllaskolans rektor Christian Lindholm. NÀr han visar runt i lokalerna stannar han för att prata och skoja med flertalet elever och lÀrare.
â Jag upplever att vi har bra förutsĂ€ttningar pĂ„ HĂ€llaskolan, men att vi behöver göra ett jobb med att sĂ€kerstĂ€lla att det alltid Ă€r tryggt â varje dag, för varje elev, sĂ€ger han.
Rektorn tycker att skadegörelsen behöver hanteras genom ett bredare samarbete med exempelvis polis, vÀktare och förvaltning.
â Skadegörelsen mot skolan sker nattetid. Det Ă€r en plats som Ă€r ganska skyddad och med liten insyn och dĂ€r behöver vi hjĂ€lp frĂ„n andra delar för att kunna göra det tryggt, sĂ€ger Christian Lindholm och utvecklar:
â Och jag Ă€r sjĂ€lvklart öppen för att ha kameraövervakning och sĂ„dana Ă„tgĂ€rder som Ă€r förebyggande.
Men, skadegörelsen har ocksÄ ökat pÄ orten generellt. Eleven Ingrid Blomqvist upplever en skillnad pÄ trygghetskÀnslan dagtid, kvÀllstid och helger.
â Ja, det Ă€r mer som hĂ€nder pĂ„ kvĂ€llar och helger. Skoldagar hĂ€nder det inte sĂ„ mycket. Det Ă€r vĂ€l under helger det blir skadegörelse och sĂ„dant, sĂ€ger hon.
Skolans rektor vill dÀremot inte uttala sig om den generella tryggheten i Borensberg.
â Det Ă€r svĂ„rt nĂ€r man pratar om ett samhĂ€lle. Ett samhĂ€lle Ă€r ju mycket större Ă€n de 238 elever som vi har hĂ€r, sĂ€ger han.
DÀremot vill Christian Lindholm uppmana ortsborna till att ta kontakt med honom vid situationer som rör skolans elever.
â Har man information som berör vĂ„ra elever pĂ„ skoltid, dĂ„ vill jag att man vĂ€nder sig till mig direkt och gĂ€rna ger uppgifter som jag kan jobba med. Jag tror och tycker att det Ă€r jĂ€tteviktigt att vi som skola hanterar saker som uppstĂ„r och att man gör det skyndsamt.
Eleverna har ocksÄ nÄgra tankar kring hur situationen bör hanteras. Joakim Ljungmark lyfter vikten av att berÀtta om hÀndelser som man fÄtt vetskap om.
â Men jag kan förstĂ„ att man kanske inte vĂ„gar eller vill det. Om man skvallrar kanske den personen som gjorde det gör nĂ„got dĂ„ligt mot en, och man vet inte vad den personen kan göra.
Ingrid Blomqvist tror att de vuxna behöver prata mer med ungdomarna. Samtidigt lyfter Maya Hedlund att det nog kan vara svÄrt att nÄ fram.
â De vuxna i skolan kanske skulle prata med oss, men jag tror ingen skulle vilja prata med nĂ„gon vuxen riktigt.
Vad kan ni som ungdomar göra?
â VĂ„ga sĂ€ga ifrĂ„n. Och stötta varandra, sĂ€ger Maya Hedlund.
Ingrid Blomqvist instÀmmer. Bland ungdomar generellt finns mycket grupptryck, menar hon, men hon tror inte att hon skulle riskera att falla för det.
â Men jag tror att det Ă€r mĂ„nga som inte vĂ„gar, sĂ€ger hon och syftar till att sĂ€ga nej.