Nya ägarna öppnar butik

Den före detta turistbyrån i Borensberg har genomgått en totalrenovering. På torsdag öppnar Börslycke gård ny butik och besökarna kommer att kunna få ta del av tillverkningsprocessen.

Produktionsansvariga Amanda Rolf jobbade tidigare som konditor i det gamla bolaget.

Produktionsansvariga Amanda Rolf jobbade tidigare som konditor i det gamla bolaget.

Foto: Rita Furbring

Borensberg2018-12-02 07:00

Mycket har hänt sedan Agnes Johansson öppnade konditori på Husbyvägen 2015. Året därpå stängdes det, samtidigt som tillverkningen av kolor, marmelader och andra delikatesser fortgick i lokalerna.

I fjol förvärvade entreprenören Jesper Linde verksamheten, efter att initialt ha gått in som delägare. Som entreprenör, sedan många år, är han van vid att investera i bolag. På ett år, förklarar han, har en förlust vänts till nollresultat.

Produktionsansvarig sedan förra året är Amanda Rolf, som vid årsskiftet tillträder som VD. Hon arbetade tidigare som konditor på Börslycke gård. Och det är tack vare Amanda som Jesper valde att satsa på verksamheten, när den tidigare ägaren valde att gå vidare med annat.

– Jag hade aldrig investerat i det här om det inte funnits någon som brann för det, säger han.

Att gå från anställd till vd var däremot inget som Amanda hade gått och funderat på, medger hon.

– Det finns mycket att lära sig, men det är jättekul att få göra många olika saker.

Det nyrenoverade huset intill kanalen utmärker sig med sin ljusa fasad och logotype av en svart tupp. Ännu är inte allt klart inför öppningen men genom ett stort glasfönster inifrån butiken syns det nybyggda köket dit produktionen flyttar inom kort.

Amanda ser fram emot en nystart, bara några hundra meter från sin gamla arbetsplats.

– Vi har varit ganska neutrala i Borensberg tidigare. Det är heller inte många som vet att vi hade stängt konditoriet. Nu kommer man kunna titta in och vara mer delaktig, se hur vi rullar kolorna för hand och vi kommer att kunna ha en bra dialog med kunderna, säger hon.

Börslycke gård var aldrig tänkt att drivas som konditori, enligt Jesper. 97 procent av försäljningen, säger han, sker via återförsäljare och i dag finns 247 sådana knutna till företaget.

Företaget har sex anställda men redan under nästa år räknar man med att nyanställa ytterligare två personer. Både Jesper och Amanda tror på ytterligare expansion.

– Vi har en tillväxtstrategi som kan omfatta utlandet, de nordiska länderna, säger han.

Men för att växa krävs utveckling av fler produkter, något som nu ligger på Amandas bord. I dagsläget produceras omkring 80 000 burkar marmelad och kolasåser samt 1,2 miljoner kolor per år.

Allt för hand och utan tillsatser.

– Vi mortlar kardemumma och river ingefära, säger Amanda.

Samtidigt ser hon den kommande processen som en kul utmaning, där även veganska produkter kan bli aktuellt i framtiden.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om