Sedan i somras regleras trafiken med trafikljus vÀxelvis i bÄda riktningar lÀngs LinköpingsvÀgens första del i Borensberg. Detta pÄ grund av en omdiskuterad stenmur.
â Det Ă€r ganska stora stenar som ramlat ut pĂ„ vĂ€gen och vi har fĂ„tt in kundĂ€renden sedan ett Ă„r tillbaka angĂ„ende det. Trafikanter Ă€r rĂ€dda för att stenar ska rasa ut i körbanan och det Ă€r inte trafiksĂ€kert, sĂ€ger Olle Andersson, projektledare för Ă€rendet vid Trafikverket.
Vem Àger muren?
â MarkĂ€garen Ă€ger muren, men Trafikverket har vĂ€grĂ€tt dĂ€r muren ligger.
VÀgrÀtt innebÀr att Trafikverket har rÀtt att anvÀnda marken inom vÀgomrÄdet.
â Vi har sagt till fastighetsĂ€garen att de ska renovera muren eller flytta den sĂ„ den inte rasar ut pĂ„ vĂ€gen, men de vill inte det.
Muren har Àven fÄtt ett biotopskydd enligt ett beslut frÄn LÀnsstyrelsen. Det innebÀr exempelvis att stenmurar i jordbruksmark Àr viktiga att bevara för den biologiska mÄngfalden.
Lina Törnqvist Ă€r naturvĂ„rdshandlĂ€ggare vid LĂ€nsstyrelsen i Ăstergötland och beskriver vad biotopskydd handlar om.
â Stenmurar, allĂ©er, odlingsrösen och Ă„kerholmar Ă€r exempel pĂ„ smĂ„ omrĂ„den i landskapet som Ă€r vĂ€rdefulla livsmiljöer för vĂ€xter och djur. De Ă€r ocksĂ„ viktiga för att vĂ€xter och djur ska kunna förflytta sig i landskapet. De Ă€r sĂ€rskilt viktiga att bevara i nutid.
I juni avslog de Trafikverkets ansökan om att fÄ ta bort stenmuren.
â Vad jag kan lĂ€sa mig till i Ă€rendet finns det inget tillrĂ€ckligt starkt sĂ€rskilt skĂ€l till att ta bort hela muren som Trafikverket ansökt om, utan den bör gĂ„ att laga och restaurera. Speciellt hĂ€r dĂ„ omrĂ„det Ă€ven Ă€r utpekat med kulturmiljövĂ€rden.
Ăr det möjligt att flytta stenmuren?
â Generellt handlar det dels om vart den ligger och hur lĂ€nge den legat dĂ€r. Om den Ă€r solbelyst spelar ocksĂ„ roll för vilka djur och vĂ€xter som trivs. Om man vill flytta eller göra en skada i ett biotopskyddat omrĂ„de krĂ€vs ett sĂ€rskilt skĂ€l vilket vi pĂ„ lĂ€nsstyrelsen sedan bedömer om det Ă€r skĂ€ligt.
Olle Andersson stÀller sig kritisk till biotopskyddet och beskriver att Trafikverket har överklagat beslutet till mark- och miljödomstolen.
â Jag upplever inte att det borde vara ett biotopskydd för muren, den Ă€r delvis uppfylld baktill och Ă€r mer som en stödmur. Jorden trycker ut muren i vĂ€gen.
Vi var i kontakt med mark- och miljödomstolen i VÀxjö som bekrÀftar att de mottagit en överklagan i juli och att de arbetar med inkomna Àrenden i turordning. De meddelar att det kan ta sex mÄnader innan det finns ett beslut, men att det kan ta lÀngre tid men ocksÄ gÄ snabbare.
Olle Andersson frÄn VÀgverket beskriver att vÀgen kommer vara avstÀngd tills de hittat en lösning kring muren.
NÀr kommer ni fÄ besked?
â Jag vet inte. Domstolen har lĂ„ng handlĂ€ggningstid.
Om ni fÄr godkÀnt pÄ överklagan, kan Trafikverket dÄ bestÀmma att muren ska rivas Àven om fastighetsÀgaren inte vill det?
â Ja, Trafikverket har rĂ€tt att ta bort föremĂ„l som Ă€r trafikfarliga.
Helene Pettersson Àger WÀstanÄ gÄrd och Àr markÀgare dÀr muren stÄr. Hon vill att muren ska finnas kvar pÄ befintlig plats.
â Muren byggdes för mer Ă€n hundra Ă„r sedan och Ă€r av den mer avancerade typen âhalvmurâ dĂ€r muren Ă€r rak pĂ„ ena sidan och sluttar likt en terrass pĂ„ den andra. Jag tycker att det Ă€r en historielös tanke att riva en mur och som nedvĂ€rderar tidigare generationers slit och kunskap.
Helene pÄpekar att stenmuren bÄde Àr biotopskyddad och fÄr ej rivas enligt miljöbalken. Samt att lÀnsstyrelsen hÀnvisar i sitt beslut till att muren och WÀstanÄ herrgÄrd Àr belÀgna i riksintresseomrÄde för kulturmiljövÀrden Göta Kanal.
â LĂ€nsstyrelsen förordar att Trafikverket reparerar muren och anpassar redskap och metoder som anvĂ€nds för exempelvis snöröjning till de förutsĂ€ttningar som rĂ„der pĂ„ platsen för att undvika framtida skador pĂ„ stenmuren.
Hon anser att trafikanter ocksÄ kan ta en annan vÀg tillsvidare för att undvika trafikljusen.
â De som kan möjlighet att ta annan vĂ€g till 34:an och dĂ„ Ă€ven förbĂ€ttrar trafiksituationen över broarna och genom Borensbergs samhĂ€lle.
Helene pÄpekar att vÀg 1078 Àr en allmÀn vÀg dÀr Trafikverket Àr vÀghÄllare.
â Det Ă€r vĂ€ghĂ„llaren som ansvarar för vĂ€gomrĂ„det samt drift av vĂ€gen.
Vem anser ni ska stÄ för reparationen av stenmuren?
â Jag anser att Trafikverket bör reparerar skadorna skyndsamt vilket har gjorts pĂ„ andra platser i landet. Det Ă€r den tunga trafiken som ökat genom Ă„ren som har orsakat skada pĂ„ muren, sĂ€ger Helene Pettersson.