VC:s verksamhetschef: "Nu kÀnner vi att det vÀnder"

VÄrdcentralen i Borensberg har sedan i vÄras haft personalbrist som pÄverkat verksamheten och man har behövt prioritera. Nu utökas bemanningen med bÄde lÀkare och sjuksköterskor.

Monika Haakenstad Wilhelmsson, verksamhetschef pÄ VÄrdcentralen i Borensberg.

Monika Haakenstad Wilhelmsson, verksamhetschef pÄ VÄrdcentralen i Borensberg.

Foto: Rita Furbring

Borensberg2021-09-06 06:00

I mars 2020 tilltrÀdde Monika Haakenstad Wilhelmsson som verksamhetschef. Förutom att utbrottet av covid-19 blev en utmaning att hantera ville hon Àven försöka komma tillrÀtta med problem som personalbrist och lÄnga svarstider pÄ telefon.

"Det Àr vÀldigt olyckligt nÀr det blir sÄ att patienter kÀnner sig drabbade", uppgav hon dÄ.

I november samma Ă„r hade de lĂ„nga vĂ€ntetiderna förbĂ€ttrats, enligt verksamhetschefen, och det fanns heller inte behov av hyrsköterskor. 

Nu Àr lÀget annorlunda igen.

Enligt uppgifter ska det vara svÄrt att komma fram till er och Àven fÄ en tid nÀr man vÀl gör det. Det leder till frustration hos vissa. Hur ser du pÄ det?

– Det Ă€r sĂ€kert helt befogat och deras upplevelse Ă€r ju en del av sanningen, absolut. Vi har haft en lĂ„g bemanning och dĂ„ fĂ„r man vissa dagar vĂ€lja, ska vi vara tillgĂ€ngliga i telefonen eller för patienterna som kommer till oss. TyvĂ€rr har det varit sĂ„, men det kommer att bli bĂ€ttre. Det Ă€r jag helt övertygad om. Upplevelsen att man inte fĂ„r kontakt med oss Ă€r bara att beklaga. Det Ă€r befogad kritik, sĂ€ger Monika Wilhelmsson Haakenstad.

Hon berĂ€ttar att bemanningslĂ€get försĂ€mrades i vĂ„ras nĂ€r tre sjuksköterskor gick vidare till andra tjĂ€nster och det blev svĂ„rt att ersĂ€tta dem. 

– Nu har vi tagit ett krafttag med min ledning och fĂ„tt tvĂ„ hyrsköterskor som kommer in pĂ„ sex mĂ„nader. Vi tror att de kommer att hjĂ€lpa upp vĂ„r situation bra. Nu kĂ€nner vi att det vĂ€nder.

Verksamhetschefen berÀttar att man ocksÄ lyckats rekrytera en ordinarie lÀkare som börjar jobba i mitten pÄ september. Det innebÀr att den totala bemanningen i höst kommer att vara fyra lÀkare, en ordinarie, en underlÀkare samt tvÄ hyrlÀkare. VÄrdcentralen i Borensberg kommer ocksÄ att ha Ätta sjuksköterskor, nÄgra deltid, inklusive hyrpersonal.

Kan man som boende i Borensberg kÀnna sig trygg i att fÄ den hjÀlp man behöver?

– Vi jobbar pĂ„ det.

Monika Haakenstad Wilhelmsson berĂ€ttar att inte bara vĂ„rdcentralen i Borensberg utan ocksĂ„ verksamheter i andra delar av regionen mĂ€rkt av ett ökat söktryck som en konsekvens av pandemin, bland annat av patienter som lider av kroniska besvĂ€r som nu försĂ€mrats. Hon sĂ€ger ocksĂ„ att det generellt finns ett högt söktryck i regionen och att det i Borensberg varit sĂ„ under hela sommaren. 

Bemanningen Àr en av de största utmaningarna för verksamhetschefen.

– Att hitta rĂ€tt kompetens. Det blir en svĂ„r situation. Har vi ingen ordinarie lĂ€kare kan vi inte ha utbildningslĂ€kare för de behöver fĂ„ handledning. Det blir som en negativ spiral.

Det gĂ€ller att försöka attrahera personal till orten. Även om det gĂ„r bussar mellan grannstĂ€derna saknas pendeltĂ„g, sĂ€ger hon.

Monika Haakenstad Wilhelmsson tror ocksÄ att det kan vara svÄrt att fÄ personal att söka sig till en verksamhet med redan lÄg bemanning av rÀdsla för att det ska bli ett för hÄrt tryck.

Till patienter som kÀnner missnöje med sin lokala vÄrdcentral Àr hennes uppmaning:

– Det Ă€r alltid bra att ha en dialog, om det Ă€r nĂ„got man undrar över, har synpunkter eller klagomĂ„l pĂ„. DĂ„ fĂ„r man gĂ€rna höra av sig till oss direkt sĂ„ fĂ„r vi bemöta det pĂ„ bĂ€sta sĂ€tt. Vi försöker att ta till oss, och det vi kan förbĂ€ttra och förĂ€ndra för patienterna försöker vi att göra. Mycket Ă€r att möta dem med rĂ€tt kompetens, sĂ€ger hon.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!