Orden kommer frĂ„n Fredrik Eliasson, kollektivtrafikchef i Ărebro lĂ€n.
â VĂ„ra resenĂ€rer vĂ€rderar en kort restid och det tar tid att stanna vid en station till. Det var den bedömning vi gjorde nĂ€r frĂ„gan senast var aktuell.
Region Ărebro Ă€r tillsammans med VĂ€stmanland, Dalarna och GĂ€vleborg Ă€gare till TĂ„g i Bergslagen som trafikerar strĂ€ckan frĂ„n Hallsberg förbi GodegĂ„rd ner till Motala och Mjölby. Det Ă€r regionerna som beslutar om vilken trafik de vill ha utförd och TĂ„g i Bergslagen som har ansvaret att sköta den.
â Det som komplicerar den hĂ€r frĂ„gan Ă€r att GodegĂ„rd ligger i Ăstergötland och Motala kommun, vilka inte finns med i Ă€garstrukturen för TĂ„g i Bergslagen.
Fredrik Eliasson sÀger samtidigt att man diskuterar grÀnsöverskridande frÄgor med alla lÀn.
â Det Ă€r inte sĂ„ att vi hanterar den hĂ€r frĂ„gan helt utan att prata med vĂ„ra kollegor. Just det hĂ€r Ă€rendet har inte varit aktuell pĂ„ ett tag och förra gĂ„ngen det diskuterades var bedömningen att det inte tillförde de vĂ€rden som vi skulle vilja se för att motivera att stanna. Men om det tillkommit nya fakta i den hĂ€r frĂ„gan som gör den aktuell Ă€r vi givetvis beredda att diskutera igen, det utesluter jag inte alls.
Michael Cornell Ă€r tf ordförande i Trafik- och SamhĂ€llsplaneringsnĂ€mnden vid Region Ăstergötland. Han sĂ€ger sĂ„ hĂ€r om det pĂ„gĂ„ende arbetet med att bygga dubbelspĂ„r pĂ„ strĂ€ckan:
â Motala har ett guldlĂ€ge att utnyttja nu. I och med utbyggnaden har utföraren möjlighet att öka sin kapacitet ner till Mjölby via Motala. Men vi inom Region Ăstergötland kommer inte att trafikera GodegĂ„rd med Ăstgötapendeln, det ser jag som omöjligt.
Regionen har tidigare tagit beslut om den framtida tÄgtrafiken i lÀnet, i ett dokument som kallas TÄgstrategisk mÄlbild 2040, men dÀr fanns inte ett tÄgstopp i GodegÄrd med.
â GodegĂ„rdsomrĂ„det Ă€r för litet. Man har satt en grĂ€ns pĂ„ 4 000 invĂ„nare i en cirkel runt omkring ett samhĂ€lle för att det ska vara möjligt att öppna en ny station. Jag ser att det frĂ€mst fĂ„r bli en diskussion mellan Region Ărebro och Trafikverket, eftersom regionen finansierar den trafik som passerar GodegĂ„rd.
Han fortsÀtter:
â Vi Ă€r tills viss del delaktiga i ett sĂ„nt beslut eftersom det ligger i vĂ„rt geografiska omrĂ„de och om det framkommer nya uppgifter fĂ„r man titta pĂ„ hela bilden och ta ett beslut utifrĂ„n det. Vi mĂ„ste vara sĂ„ flexibla om det dyker upp nya saker.