Bilfabrikernas tvÀrstopp sÀnder chockvÄgor

I början av förra veckan fanns det Ànnu företag som ville köpa mer Àn förut, sÄ fort som möjligt. Sedan tvÀrstannade bilindustrin. Nu lÀggs det som produceras pÄ lager.
–Man har inte ens tĂ€nkt pĂ„ att det kan bli sĂ„ hĂ€r av ett virus, sĂ€ger Annelie Fridh pĂ„ Nordiq i Habo.

Annelie Fridh och produktionsledaren Robert HÀll pÄ Nordiq i Habo lÀgger nygjorda konsoler till tunga fordon pÄ fabrikens eget lager. Att fordonsfabrikerna sÄ snabbt stÀngde helt blev en överraskning. "Man förstÄr inte riktigt förrÀn krisen kommer till den egna bakgÄrden", sÀger Robert HÀll.

Annelie Fridh och produktionsledaren Robert HÀll pÄ Nordiq i Habo lÀgger nygjorda konsoler till tunga fordon pÄ fabrikens eget lager. Att fordonsfabrikerna sÄ snabbt stÀngde helt blev en överraskning. "Man förstÄr inte riktigt förrÀn krisen kommer till den egna bakgÄrden", sÀger Robert HÀll.

Foto: Adam Ihse/TT

Arbetsmarknad2020-03-28 07:25

Förra tisdagen beslöt AB Volvo att stÀnga sin lastbilsfabrik i Göteborg. Det blev början pÄ en inbromsning utan motstycke i svensk fordonsindustri.

– NĂ€r Volvo sedan stĂ€ngde precis allt nĂ„gra dagar senare drogs rullgardinen ner helt. LĂ€get Ă€ndrades vĂ€ldigt fort, sĂ€ger Stefan Ottosson, vd pĂ„ Nordiq Group.

Fabriken i Habo, norr om Jönköping, Àr underleverantör till fordonsindustrin. HÀr görs smÄ och stora plÄtkomponenter till lastbilar och bussar.

TvÄdagarsvecka

Men nu stÄr Volvos och Scanias fabriker stilla. NÀstan ingen frÄgar efter delarna frÄn Habo, som normalt ger cirka 80 anstÀllda arbete.

Annelie Fridh har jobbat pÄ fabriken i 32 Är. Nu Àr hon permitterad pÄ deltid och gÄr pÄ tredagarsvecka, som ska minskas till tvÄdagarsvecka.

StÀmningen pÄ fabriken framstÄr ÀndÄ som god.

– Alla verkar lugna och hoppas att detta ska gĂ„ över snart, sĂ„ att vi kommer igĂ„ng, sĂ€ger Annelie Fridh, medan hon lĂ€gger i ordning konsoler som ska placeras i en hylla pĂ„ lagret.

SvÄrt starta om

Ovissheten Àr vÀrst, tycker man i Habo. Och att lastbilsfabrikerna stÀngde helt och hÄllet. Det kom som en överraskning, eller en chock.

– I finanskrisen 2008 drog man ner, men stĂ€ngde inte helt. Vi hade Ă€ndĂ„ lite leveranser, minns Annelie Fridh.

– Att de skulle stĂ€nga totalt hade vi inte rĂ€knat med. Och absolut inte under en lĂ„ng period. Man har stĂ€ngt hela det industriella systemet, beskriver vd Stefan Ottosson.

Han tror att det blir svÄrt och tar tid att starta om, sÄ att materialflöden och allt annat fungerar igen.

Fabriken i Habo har i sin tur ett tiotal större underleverantörer, och mÄnga mindre. Det finns en oro för att nÄgra kanske inte klarar sig igenom stiltjen.

– Under finanskrisen gick vi frĂ„n 100 till ungefĂ€r 50 i produktion under ett och ett halvt Ă„r. DĂ„ fanns det möjlighet att anpassa sig. Nu har alla intĂ€kter försvunnit, ner till noll, sĂ€ger Stefan Ottosson.

VÀdjar om att öppna

Hans bedömning Àr att Nordiq Group kan klara sig ett tag. Men inte lÀnge.

– Blir det tre mĂ„naders stopp fĂ„r vi det tufft. Men mĂ„nga av vĂ„ra kollegor har det vĂ€rre, eller mycket vĂ€rre.

– Man önskar att Volvo och Scania ska öppna igen sĂ„ snart det bara gĂ„r, om Ă€n pĂ„ en begrĂ€nsad nivĂ„, sĂ€ger Stefan Ottosson.

Nordiq i Habo har anor sedan 1946. I gruppen finns ocksÄ en fabrik i Motala, som frÀmst levererar till andra kunder Àn fordonsindustrin, och en fabrik i Slovakien.

Fabriken i Habo gör i första hand plÄtkomponenter till tunga fordon. Det innebÀr att man har en stor mÀngd produkter, men inte lika lÄnga serier som leverantörer till Volvo Cars eller andra personbilar.

Fakta: Kris i fordonsindustrin

Volvo Cars har stoppat all produktion i Sverige till och med pĂ„sk. 25 000 anstĂ€llda berörs.

Scania, som tillverkar lastbilar och bussar, har stoppat all produktion i Sverige till och med pĂ„sk. 19 000 anstĂ€llda berörs.

AB Volvo, som tillverkar lastbilar, bussar och anlĂ€ggningsmaskiner, har stoppat all produktion i Sverige pĂ„ obestĂ€md tid. 20 000 anstĂ€llda har permitterats.

Flera stora fackförbund, bland dem IF Metall och Unionen, har tecknat avtal med arbetsgivarna om korttidsarbete (Ă€ven kallat korttidspermittering) under coronakrisen. Det innebĂ€r att staten Ă„tagit sig att stĂ„ för ungefĂ€r halva lönekostnaden, medan den anstĂ€llde gĂ„r ner i arbetstid och fĂ„r behĂ„lla nĂ€stan hela lönen.

Underleverantörsorganisationen FKG (Fordonskomponentgruppen) har cirka 1 200 medlemsföretag med sammanlagt mer Ă€n 90 000 anstĂ€llda. En stor majoritet av företagen har nu korttidsarbete, enligt en fĂ€rsk enkĂ€t. Andra har varslat personal om uppsĂ€gning, medan nĂ„gra hittills klarat sig utan stöd.


Fakta: Utsatta kommuner

Kommuner dÀr en stor del av de anstÀllda i nÀringslivet finns inom fordonsindustrin (procent):

Olofström, Blekinge 54,4

SödertÀlje 32,1

FÀrgelanda, V Götaland 31,6

Köping 29,6

Oskarshamn 25,8

Skövde 22,5

Mullsjö, Jönköpings lÀn 21,6

Hylte, Halland 17,1

Lindesberg 16,4

Dorotea, VĂ€sterbotten 14,9

KĂ€lla: SCB

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!