Förra tisdagen beslöt AB Volvo att stÀnga sin lastbilsfabrik i Göteborg. Det blev början pÄ en inbromsning utan motstycke i svensk fordonsindustri.
ââNĂ€r Volvo sedan stĂ€ngde precis allt nĂ„gra dagar senare drogs rullgardinen ner helt. LĂ€get Ă€ndrades vĂ€ldigt fort, sĂ€ger Stefan Ottosson, vd pĂ„ Nordiq Group.
Fabriken i Habo, norr om Jönköping, Àr underleverantör till fordonsindustrin. HÀr görs smÄ och stora plÄtkomponenter till lastbilar och bussar.
TvÄdagarsvecka
Men nu stÄr Volvos och Scanias fabriker stilla. NÀstan ingen frÄgar efter delarna frÄn Habo, som normalt ger cirka 80 anstÀllda arbete.
Annelie Fridh har jobbat pÄ fabriken i 32 Är. Nu Àr hon permitterad pÄ deltid och gÄr pÄ tredagarsvecka, som ska minskas till tvÄdagarsvecka.
StÀmningen pÄ fabriken framstÄr ÀndÄ som god.
ââAlla verkar lugna och hoppas att detta ska gĂ„ över snart, sĂ„ att vi kommer igĂ„ng, sĂ€ger Annelie Fridh, medan hon lĂ€gger i ordning konsoler som ska placeras i en hylla pĂ„ lagret.
SvÄrt starta om
Ovissheten Àr vÀrst, tycker man i Habo. Och att lastbilsfabrikerna stÀngde helt och hÄllet. Det kom som en överraskning, eller en chock.
ââI finanskrisen 2008 drog man ner, men stĂ€ngde inte helt. Vi hade Ă€ndĂ„ lite leveranser, minns Annelie Fridh.
ââAtt de skulle stĂ€nga totalt hade vi inte rĂ€knat med. Och absolut inte under en lĂ„ng period. Man har stĂ€ngt hela det industriella systemet, beskriver vd Stefan Ottosson.
Han tror att det blir svÄrt och tar tid att starta om, sÄ att materialflöden och allt annat fungerar igen.
Fabriken i Habo har i sin tur ett tiotal större underleverantörer, och mÄnga mindre. Det finns en oro för att nÄgra kanske inte klarar sig igenom stiltjen.
ââUnder finanskrisen gick vi frĂ„n 100 till ungefĂ€r 50 i produktion under ett och ett halvt Ă„r. DĂ„ fanns det möjlighet att anpassa sig. Nu har alla intĂ€kter försvunnit, ner till noll, sĂ€ger Stefan Ottosson.
VÀdjar om att öppna
Hans bedömning Àr att Nordiq Group kan klara sig ett tag. Men inte lÀnge.
ââBlir det tre mĂ„naders stopp fĂ„r vi det tufft. Men mĂ„nga av vĂ„ra kollegor har det vĂ€rre, eller mycket vĂ€rre.
ââMan önskar att Volvo och Scania ska öppna igen sĂ„ snart det bara gĂ„r, om Ă€n pĂ„ en begrĂ€nsad nivĂ„, sĂ€ger Stefan Ottosson.
Nordiq i Habo har anor sedan 1946. I gruppen finns ocksÄ en fabrik i Motala, som frÀmst levererar till andra kunder Àn fordonsindustrin, och en fabrik i Slovakien.
Fabriken i Habo gör i första hand plÄtkomponenter till tunga fordon. Det innebÀr att man har en stor mÀngd produkter, men inte lika lÄnga serier som leverantörer till Volvo Cars eller andra personbilar.