ââNu har de fixat problemet sĂ„ frĂ„gan Ă€r ganska desarmerad, sĂ€ger Johan Kanmert, skyddsombud och ledamot i sektion Trafik, Kommunal VĂ€st.
Han lade under gÄrdagen ett skyddsstopp för förarnas arbete, eftersom han ansÄgs att de inte var tillrÀckligt skyddade mot coronasmittan. Stoppet kom att skjutas upp till onsdag eftermiddag dÄ det krÀvdes tid att vidta tillrÀckliga ÄtgÀrder.
Diskussionen om hur det ska lösas har pÄgÄtt sedan i slutet pÄ mars.
ââVi har under natten stĂ€ng av frĂ€mre delen av spĂ„rvagnarna. Framdörrarna Ă€r nu stĂ€ngda och vi har spĂ€rrat av en del bakom förarhytten med band, sĂ€ger Annette Johansson, kommunikationschef pĂ„ Göteborgs spĂ„rvĂ€gar.
FörÀndringen har gjorts pÄ samtliga spÄrvagnar. I den avspÀrrade avdelningen lÀngst fram kan förare som gör sÄ kallade passresor, fÀrdas mellan olika hÄllplatser för att i arbetet byta spÄrvagn, sitta.
ââDet görs ju riskanalyser pĂ„ alla allting. Vi Ă€r vĂ€ldigt lagreglerade nĂ€r det gĂ€ller spĂ„rtrafik, sĂ€ger Annette Johansson.