Mannen arbetade pĂ„ fartyget Scot Carrier som natten till den 13 december kolliderade med det danska fraktfartyget Karin HĂžj pĂ„ Ăstersjön, mellan Ystad och Bornholm.
Det danska fartyget med tvÄ man ombord kapsejsade och hamnade upp och ned i vattnet. Den ene av dem hittades senare död, den andre Àr försvunnen.
EfterÄt beslutade Malmö tingsrÀtt att besÀttningsmannen skulle hÀktas som misstÀnkt för grovt sjöfylleri, grov vÄrdslöshet i sjötrafik och grovt vÄllande till annans död. SjÀlv erkÀnde han dÄ bara vÄrdslöshet av normalgraden.
Dansk polis och Ă„klagare har begĂ€rt honom utlĂ€mnad för att han ska kunna stĂ€llas inför rĂ€tta i dansk domstol. Detta har tidigare bĂ„de tingsrĂ€tt och hovrĂ€tt sagt ja till â men mannen vĂ€nde sig dĂ„ till Högsta domstolen.
Hans advokat har hÀvdat att ett utlÀmnande till Danmark kan stÄ i strid mot Europakonventionen, FN:s havsrÀttskonvention och Àven mot folkrÀtten.
Högsta domstolen (HD) har gÄtt igenom Àrendet och konstaterar att prövningstillstÄnd bara kan medges om det Àr av betydelse för ledning av rÀttstillÀmpningen, eller om det finns synnerliga skÀl. Men i det hÀr fallet anser HD inte att det finns nÄgot skÀl att meddela prövningstillstÄnd.