För tvÄ Är sedan bad Postnord om att fÄ in bidrag pÄ hundar för att avbilda pÄ frimÀrken. Resultatet blev 30 000 bidrag frÄn Sveriges hundÀgare och, i slutÀnden, sex frimÀrken.
Nu lanserar företaget en liknande kampanj för att fÄ in förslag pÄ katter.
ââVi fick ett enormt gensvar nĂ€r vi gjorde hundarna och fick förslag pĂ„ katter, som Ă€r lika eller kanske Ă€nnu mer populĂ€ra Ă€n hundar, sĂ€ger Kristina Olofsdotter, chef pĂ„ Postnord frimĂ€rken, till TT.
Ingen skönhetstÀvling
Fem katter kommer att vÀljas ut och dÀrför vill man fÄ in alla sorters katter.
ââDet ska bli fina frimĂ€rken som man ska tycka om att sĂ€tta pĂ„ brev. Kanske nĂ„gon katt som Ă€r fluffig, nĂ„gon som inte Ă€r det. Det Ă€r ingen skönhetstĂ€vling, sĂ€ger Olofsdotter.
Hennes frÀmsta tips för den som vill skicka in sin katt som bidrag Àr att lÀgga tid pÄ att skriva en bra motivering.
ââFörsök fĂ„nga kattens personlighet i bilden och motiveringen. Det Ă€r en illustratör som ska teckna katterna och dĂ„ vill man veta om det Ă€r nĂ„gon som Ă€r lite busig eller nĂ„gon som Ă€r glad. FĂ„r man tiotusentals bidrag Ă€r motiveringen avgörande.
Ska spegla mÄngfald
Postnord tar Sverak, Sveriges kattklubbars riksförbund, till hjÀlp i urvalsprocessen för att se till att motiven speglar olika typer av katter som finns i svenska hem.
Klart Àr att det ligger ett digert arbete framför det gÀng som ska gÄ igenom alla bidrag.
ââDet tar tid, slĂ„r Olofsdotter fast.
KattÀgare som vill skicka in ett bidrag gör det pÄ Postnords hemsida, mellan den 24 januari och 13 februari.
Vinnarna presenteras senast den 31 mars och frimÀrkena ska ges ut frÄn och med den 25 augusti i Är.