Bartlomiej, 18: Jag behöver komma till skolan

Efter regeringens besked Ă€r det upp till enskilda huvudmĂ€n att bestĂ€mma om de kan hĂ„lla gymnasieskolorna öppna. För Rudbecks gymnasium i Sollentuna – en av Stockholms största skolor – fortsĂ€tter distansstudierna.

Elever pÄ Rudbecks gymnasium i Sollentuna efter beskedet om att rekommendationen om distansundervisning i gymnasiet slÀpps efter pÄsklovet. FrÄn vÀnster runt bordet. Alexander Eriksson, Emma Fagerström, Linnéa Melander och Engla Wik.

Elever pÄ Rudbecks gymnasium i Sollentuna efter beskedet om att rekommendationen om distansundervisning i gymnasiet slÀpps efter pÄsklovet. FrÄn vÀnster runt bordet. Alexander Eriksson, Emma Fagerström, Linnéa Melander och Engla Wik.

Foto: Fredrik Persson/TT

HÀlsa och sjukvÄrd2021-03-25 12:13

– Vi brottas med det hĂ€r. Vi tycker att de ska vara pĂ„ plats. Å andra sidan Ă€r det risker med att vara pĂ„ plats, sĂ€ger Anders Unosson, rektor för ekonomiprogrammet.

De drygt 2 200 eleverna har fortfarande bara en matsal, och trĂ„nga korridorer. Att ha all undervisning pĂ„ plats skulle inte vara hĂ„llbart, enligt Rudbecks huvudman Sollentuna kommun, som gav beskedet om fortsatta distansstudier. Beskedet fick blandade reaktioner frĂ„n gymnasieungdomarna.

– Det skulle kĂ€nnas bra om de tog bort distansundervisningen för det kĂ€nns inte sĂ„ bra att sitta hemma hela tiden. Personer som har det svĂ„rt hemma har svĂ„rt att plugga pĂ„ distans, sĂ€ger Bartlomiej Klonowski som Ă€r 18 Ă„r och lĂ€ser teknikvetenskapsprogrammet.

"BÀttre arbetsmiljö"

Han har fÄtt undantag frÄn distansreglerna och kommer till skolan varje dag, men sÄ var det inte i början av pandemin.

– Jag behöver en bĂ€ttre arbetsmiljö Ă€n att sitta hemma. Jag behöver komma till skolan och jobba. Det Ă€r svĂ„rt för dem som inte har eget rum.

Mycket av den sociala gemenskapen i skolan har ocksÄ försvunnit sÀger Bartlomiej Klonowski, som inte heller har planer för nÄgot firande nÀr han tar studenten i Är.

"Oroande om de öppnar"

Eleverna har haft hÀlften av undervisningstiden hemma och det kommer nu att fortsÀtta fram till sista april. Emma Fagerström som Àr 16 Är och lÀser samhÀllsprogrammet tycker att det kÀnns logiskt att fortsÀtta pÄ distans.

– Det skulle vara oroande om de öppnar, eftersom det redan nu Ă€r trĂ€ngsel i korridorerna nĂ€r bara Ă„rskurs ett Ă€r pĂ„ skolan, sĂ€ger hon och fortsĂ€tter:

– Efter sportlovet kĂ€ndes det som att man kunde ha haft mer distans, vi hade en vecka och det kĂ€ndes lite lönlöst. Statistiken hade gĂ„tt upp pĂ„ dödsfallen. Vi Ă€r Ă€ndĂ„ av de största skolorna.

– Halvdistans Ă€r inte bra. Antingen Ă€r vi helt hemma eller helt i skolan. Det blir bara rörigt, nĂ€r man har prov sĂ„ kommer man in de dagar nĂ€r vi inte har skola, sĂ€ger 19-Ă„riga Akim Ssesanga pĂ„ estetiska programmet.

För mycket trÀngsel

Under torsdagen presenterade utbildningsminister Anna Ekström (S) de nya riktlinjerna som innebÀr att enskilda enskilda skolhuvudmÀn fÄr ett större ansvar för beslutet om distans- eller nÀrundervisning.

Sollentuna kommun som Àr huvudman för Rudbecksskolan valde att fortsÀtta distansundervisning pÄ halvtid för sina elever. Beslutet grundas pÄ att mÄnga ungdomar i region Stockholm har smittats av coronaviruset eller ligger i riskzonen för att smittas. SÀrskilt trÀngseln och att mÄnga ungdomar reser kollektivt till skolan ses som ett problem.

– Vi vill ha ungdomarna hĂ€r men mĂ„nga Ă„ker kommunalt, sĂ€ger Marie Anderzen som Ă€r rektor för teknik och el.

Skolan har gjort vissa undantag för distansundervisningen pÄ praktiska utbildningar eller i vissa fall om eleverna efterfrÄgar att fÄ spendera mer tid i skolan.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!