Vitt, tobaksfritt snus. Med smak av citrus, vanilj eller mint. Det kan vÀl inte vara sÄ farligt?
I Sverige lanserades det första nikotinsnuset â eller vitt snus â 2016. Sedan dess har marknaden exploderat.
Det nya snuset har bytt karaktÀr. Smaken och lukten frÄn tobaken har tagits bort. SÄ Àven tobaken, enligt leverantörerna. Det har gjort att nikotinsnuset har kunnat marknadsföras som "tobaksfritt". Det trots att snuset alltsÄ fortfarande innehÄller det starkt beroendeframkallande och hÀlsoskadliga Àmnet nikotin.
Under de senaste Ären har snusandet ökat kraftigt bland unga, frÀmst bland flickor. Andelen flickor i gymnasieÄldern som snusar har mer Àn fyrdubblats om man jÀmför med början av 10-talet, enligt siffror frÄn Centralförbundet för alkohol- och narkotikaupplysnings (CAN).
"OrovÀckande"
Och det Àr frÀmst det vita snuset som lockar.
18 procent av alla unga kvinnor i Ă„ldern 16â29 Ă„r anvĂ€nder vitt snus jĂ€mfört med tolv procent av de unga mĂ€nnen i samma Ă„lder, enligt en undersökning frĂ„n FolkhĂ€lsomyndigheten.
ââDet Ă€r vĂ€ldigt orovĂ€ckande. Man har lite lurat in konsumenterna i det hĂ€r. Har man vĂ€l börjat blir man beroende snabbt och det Ă€r vĂ€ldigt svĂ„rt att sluta, sĂ€ger Louise Adermark, som forskar om nikotinberoendets konsekvenser vid Göteborgs universitet.
PÄ grund av att vitt snus inte omfattas av tobakslagen har det fram tills nyligen kunnat sÀljas till personer under 18 Är, och Àven marknadsföras till unga.
Under 2022 och 2023 infördes dock ny lagstiftning. Det finns numera en 18-ÄrsgrÀns, marknadsföring och försÀljning Àr reglerat och produkterna ska mÀrkas med hÀlosvarningar.
"SmaksÀttningen lockar unga att prova"
Men flera organisationer och myndigheter har ifrÄgasatt om det hÀr rÀcker. I samband med att den nya lagen antogs sommaren 2022 röstades Àven ett förslag om förbud mot smaksatta e-cigaretter ned i riksdagen.
FolkhÀlsomyndigheten ville i sitt remissvar inte bara se ett förbud mot smaksatta e-cigaretter, utan Àven ett förbud av smaksÀttning av nikotinsnus.
ââVi har sett att smaksĂ€ttningen lockar unga till att prova. VĂ„r förhoppning var att om man förbjuder smaksĂ€ttning sĂ„ lockas inte lika mĂ„nga att testa produkterna, sĂ€ger Ă sa Thornqvist, enhetschef pĂ„ enheten för tobaksprevention pĂ„ FolkhĂ€lsomyndigheten.
Riktade sig till unga via Instagram
Forskaren Louise Adermark hade Àven hon velat se en lagstiftning som Àr betydligt kraftfullare.
ââDet Ă€r lĂ€tt att man inte förstĂ„r riskerna. Man Ă€r intresserad av de olika typerna av smaker, av fĂ€rgerna. Det blir som en accessoar, sĂ€ger hon.
En anledning till det ökade intresset bland unga tros vara effektiv marknadsföring.
NÀr organisationen A Non Smoking Generation granskande marknadsföringen pÄ Instagram under 2021 sÄg de exempelvis att tre tobaksföretag hade marknadsfört vitt snus tillsammans med minst 34 influerare till ett uppskattat vÀrde av 11,8 miljoner kronor.
Louise Adermark har sjÀlv sett hur reklam riktas mot yngre doktorander pÄ hennes institution.
ââDe har fĂ„tt extremt mycket reklam hela tiden om det vita snuset, med bilder pĂ„ frĂ€scha tjejer. Det Ă€r hĂ€rliga smaker. Man har jobbat hĂ„rt med marknadsföringen för att nĂ„ den hĂ€r gruppen som tidigare var underrepresenterad nĂ€r det gĂ€ller snusningen. Och det har varit framgĂ„ngsrikt, sĂ€ger hon.